Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

På Wikipedia finns det alltid referenser så det är inte så svårt att se var de får det ifrån. Det är NTF och trafikeniskolan som rekommenderar det. Det står också klart och tydligt att det inte finns någon lagstiftning kring just cykelbanor:
http://sv.wik

Anders:

Benny skrev: "För enkelhetens skull rekommenderas bibehållen vänstertrafik för gående även på gångbanor och gångbroar."

Den texten kommer från den här sidan på Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fotg%C3%A4ngare

Jag kan inte så några refere

Har tidigare aldrig skrivit något men fick för mig att göra ett inlägg i denna fråga.

Har under mina rundor (nästan uteslutande på asfalt och ofta på vägar som antingen är GC eller uppdelade sådana) lagt märke till att då det är separata banor för cykel

Tobias:
"Pga detta brukar åtminstone jag följa detta även på gemensamma GC-banor, dvs placera mig så långt från bilväg som möjligt"

Och när du möter något som också springer så långt från trafiken som möjligt - vem av er ger sig?

Höger sida är jag på om jag går, springer eller cyklar på en gemensam cykel- och gångbana. Då har åtminstone jag valt sida, och det känner jag mig rätt bekväm med.

Finns inget värre och farligare än dem som stenhårt håller på sin rätt till väg. När det nu inte finns någon paragraf att dänga i huvudet på någon annan får man lösa det lite smidigt. Väj för dem som har mest besvär, bjud lite på dig själv. Som joggare u

Överallt där anarki fungerar bör anarki få fortsätta råda.

NTF är auktoritet på området.

I trafiklagstiftningen är det inte reglerat på vilken sida man ska gå på en kombinerad gång-, cykel och mopedbana. Fordon ska dock föras till höger (högertrafik) och därför är lämpligt att gående går längst till vänster i f

Man ska inte tvinga ut mötande i upphinnande trafik, alltså om man går springer på vänster sida vägen och möter en annan som går eller springer håller man till höger - på samma sätt som vid möte i en korridor eller på en trottoar.
annars är som sagt allmä

Man ska inte springa på en gångbana. Där ska man gå.