Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

En klar fördel med att ha gående på vänster sida är att de ser att det kommer cyklister och då slutar gå 2-4 i bredd. När fotgängarna nu oftast går på högersida så märker de inte att cyklister kommer upp bakifrån förrän väldigt sent om de ens märker det i

Benny:
"För enkelhetens skull rekommenderas bibehållen vänstertrafik för gående även på gångbanor och gångbroar."

Det beror på vem man frågar (jag gissar att du frågade Wikipedia?). NTF rekommenderar högertrafik på gångbanor:
http://www.ntf.se/konsument/

"Gående

Du som promenerar är gående. Men också andra trafikanter betraktas som gående, till exempel de som åker spark, rullskidor och rullskridskor. Trafikreglerna gäller för alla trafikanter.

Det finns inga generella regler för vilken sida du som är gå

> " .. vägrenen eller körbanan .. "

Benny: En GC-bana är ingen körbana och ingen vägren i lagens mening.

Edit: Anders: De som går i bredd brukar gå i mitten av banan och tycker sig inte falla under höger/vänsterdiskussionen. Jag håller med att det är e

Bestämmelser sida upp och sida ner. Bilister följer dom ganska bra, cyklister i viss mån. Fotgängare och andra som inte ser sig som trafikanter (vad än lagen säger) utan bara anser att dom är ute och går/leker/chillar/umgås skiter fullkomligt (oftast) var

Det är bara att inse; det finns ingen gemensamt i "gemensam gång- och cykelbana"! Fotgängare gör precis som de vill.

Det är mååånga fotgängare som borde vara glada att de har hälsan i behåll. Om jag cyklat som de går hade deras liv sett annorlunda ut id

bild:http://www.partajshop.se/Shop/Image/Article/30000_sporttuta.jpg

Me so horny

Train horn attached to bicycle

Oj, har inte upplevt det som ett problem. Jag springer i Sthlm med hund i koppel. Jag har aldrig/sällan problem med att jag krockar med folk.. detta trots att jag är otränad, vinglig, trött och i värmen ganska slötänkt och har dessutom en hund som jag mås

Håller med om att möte med hund följer speciella regler där åtminstone jag gör allt jag kan för att ha så stort avstånd som möjligt till hunden och gärna husse/matte däremellan. Brukar sakta ner och ibland även ta en sväng utåt skogen för att ha avstånd.