Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Å du drog igång en tre års gammal tråd för att bara säga detta....kunde du inte ljuga ihop något annat mera svulstigt ändå..!?

NTF har inget stöd i lagstiftningen. Men de (eller i alla fall någon tjänsteman där) tycks vilja tro det, helt felaktigt.

Det som står i lagen om att gå till vänster på vägrenen eller körbana _där trottoar/motsv. saknas_ har ingenting med gcb att göra oc

Har försökt luska i detta, vad som gäller vid gemensam gång- och cykelbana. Hur ska fotgängare och cyklister förhålla sig till varandra? Inte ens trafikverkets informatörer verkar veta. Den tolkning som oftast för höra är att fotgängare inte betraktas som

För mig väger polisens rekommendation starkare än NTF:s.

I tidningarna i Dalarna för 3-4 år sedan fanns en artikel som tog upp detta. Kärnan i artikeln var att polisen där rekommenderade höger sida för gående. Artikeln påpekade också, helt riktigt, att

På gemensam cykel/gångbana tycker jag också att det är enklast för alla parter om det hålls till höger.

Då ser inte gångtrafikanten cyklister/mopedister/rullskidåkare/rullskridskoåkare vid omkörning. Det underliga är att de samtidigt tycker att de kan skifta spår utan att se sig för.

Nej iofs, men ser bara gångtrafikanten till att hålla höger ordentligt så är det lätt att köra om och riskfritt att bli omkörd. Enkelt i teorin men tyvärr inte i praktiken....

Varför skulle det vara bättre eller säkrare att gå på högersida då fordon (cyklister och klass 2-mopeder) har högertrafik och alltså kommer upp i ryggen på de gående? Det säkraste när man rör sig på samma utrymme som fordon är väl ändå att gå på vänstersi

Jag vet inte om det är bättre eller säkrare men då jag cyklar på gemensam cykel/gångbana känns det som att det flyter bättre om både gångare och cyklister håller höger. Det sker färre missförstånd tror jag men jag kanske har fel.

Att på bilvägar hålla sig till vänster bygger ju på att inte alla bilarna ser de gående och att den gående därför av säkerhetsskäl ska vara beredd att hoppa i diket, vilket man får lite mer tid på sig om man ser bilarna vilket man ju gör om man går så att