Quote from Bjarne Lewin on 12 May 2009, 16:09gluteus medimus och minimus (eller vad de heter) räknas väl också till gumpen...
gluteus medimus och minimus (eller vad de heter) räknas väl också till gumpen...
Quote from Funbeat user on 12 May 2009, 16:13Oskar, apropå kampsport så är det därifrån jag lärt mig att stretcha för att minska risken att dra sönder sig. En spänd muskel jobbar dessutom ineffektivt och har sämre blodcirkulation så det är egentligen bara fördelar med en vettig uppvärmning följt av
Oskar, apropå kampsport så är det därifrån jag lärt mig att stretcha för att minska risken att dra sönder sig. En spänd muskel jobbar dessutom ineffektivt och har sämre blodcirkulation så det är egentligen bara fördelar med en vettig uppvärmning följt av
Quote from Funbeat user on 12 May 2009, 16:18Den artikel jag länkade till tar definitivt avstånd från statisk stretching i samband med uppvärming. Samtidigt så påpekar man den olyckliga sammanblandingen av stretching resp tänjningsövningar. Det tycker jag mig uppleva på löptävlingar där folk säger a
Den artikel jag länkade till tar definitivt avstånd från statisk stretching i samband med uppvärming. Samtidigt så påpekar man den olyckliga sammanblandingen av stretching resp tänjningsövningar. Det tycker jag mig uppleva på löptävlingar där folk säger a
Quote from Therese Linner on 12 May 2009, 16:20Micke, nu blir jag fundersam på vad det är jag gör egentligen. Kan du förklara skillnaden mellan stretch och tänj för mig?
Micke, nu blir jag fundersam på vad det är jag gör egentligen. Kan du förklara skillnaden mellan stretch och tänj för mig?
Quote from Funbeat user on 12 May 2009, 16:21Hm, ja det stämmer nog, Micke. Jag kallar det nog slarvigt för både och men det är tänjningsövningar jag kör före träning, inte stretch om man ska vara noga (och det ska man).
Ren stretch kör jag som ett separat pass, men inte så ofta nu för tiden.
Ska
Hm, ja det stämmer nog, Micke. Jag kallar det nog slarvigt för både och men det är tänjningsövningar jag kör före träning, inte stretch om man ska vara noga (och det ska man).
Ren stretch kör jag som ett separat pass, men inte så ofta nu för tiden.
Ska
Quote from Funbeat user on 12 May 2009, 16:24Asså, skärpning! 😉
Asså, skärpning! 😉
Quote from Funbeat user on 12 May 2009, 16:30När jag för några år sedan gick hos sjukgymnast för att fixa till lite ryggbesvär så tvingades jag avsluta varje pass med stretching. Första gången jag stretchade där så så fick jag en ordentlig avhyvling för att jag stod och gungade lite lätt. Så jag fic
När jag för några år sedan gick hos sjukgymnast för att fixa till lite ryggbesvär så tvingades jag avsluta varje pass med stretching. Första gången jag stretchade där så så fick jag en ordentlig avhyvling för att jag stod och gungade lite lätt. Så jag fic
Quote from Funbeat user on 12 May 2009, 16:52Jag hörde en intervju med en sjukgymnast som jag tyckte hade vettig inställning. Stretching före pass sägs ju sätta ner prestationsförmågan, men han menade att många är begränsadei nån muskel. T ex är många stela i hamstrings och om de då ska göra benböj
Jag hörde en intervju med en sjukgymnast som jag tyckte hade vettig inställning. Stretching före pass sägs ju sätta ner prestationsförmågan, men han menade att många är begränsadei nån muskel. T ex är många stela i hamstrings och om de då ska göra benböj
Quote from Funbeat user on 12 May 2009, 16:55Stretchar alltid 10 minuter efter löpning. Får träningsvärk om jag hoppar över det.
Stretchar alltid 10 minuter efter löpning. Får träningsvärk om jag hoppar över det.
Quote from Funbeat user on 12 May 2009, 17:03Oj, här pratas det om 5-10min. Det blir ju ett extra mini-träningspass. Nej, min stretching avklaras snabbt och smidigt inom 1min. Mest handlar det om fram- & baksida lår, rumpa och vader.
Oj, här pratas det om 5-10min. Det blir ju ett extra mini-träningspass. Nej, min stretching avklaras snabbt och smidigt inom 1min. Mest handlar det om fram- & baksida lår, rumpa och vader.