Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningStukad fot
You need to log in to create posts and topics.

Så som jag ser på en stukning, fast jag kanske har ett för smalt begrepp. Så handlar det om att man snubblar och på så sätt belastar ledkapseln så att ledband och dyligt tänjs. Tänjningen förstärks av att det blir en blödning därmed också en svullnad.
Aku

Jag tycker inte det låter som en stukning. Om man stukar foten så vet man det, jag är expert på att stuka foten 🙁 En stukning känner man ju direkt, för även om man inte faller omkull så känner man ju att hela foten viker sig och smärtan kommer momentant

Jag har också erfarenhet från multippla stukningar. Det brukar vara så för mig att foten svullnar och sen försvinner snabbt 90% av svullnaden. En liten svag svullnad finns kvar i flera veckor. Den lilla sista svullnaden brukar jag inte vänta ut innan jag

Jo förresten jag brukar stå längre på balansdynan än bara under tandborstningen, några gånger i veckan.

Citerar mig själv från en annan tråd

Jag kan också rekommendera MBT (Masai Barefoot Technology) skor. Inte för att springa i men för vardagsgåendet. De är obalanserade och ickestödjande, så att man måste använda muskler i fötterna som vanliga stödjande s

Av texten att döma i senare inlägg verkar det inte vara en stukning, alltså VILA!

louise ,sätt dig i en stol eller fåtölj och lägg en handduk på golvet och gör rörelse med foten ,de tipset fick jag från sjukgymnasten

Angående att tejpa en tidigare stukad fot, finns det någon bra beskrivning på nätet hur detta ska utföras eller har ni något bra boktips?

Testade att tejpa idag men fick stanna efter några km för att ta bort tejpen, det gick inte att springa med den tejp

Skall du göra det ordentligt så gör så här:

http://www.smartplay.net/ouch/injury_manage/taping.html

Så där brukade jag göra innan fotbollsmatcher men nu när jag springer så nöjde jag med att springa på plana underlag utan mycket backar och linda enligt

Tack, ska testa den beskrivningen. verkar dock lite förrvirande med olika typer av tejp.