Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningStyrketräning för löpare
You need to log in to create posts and topics.

Jag får just nu hjälp att styra upp min styrketräning för att just bli en bättre löpare och det är i mitt fall låga vikter/egna kroppsvikten och många repetitioner som gäller - inte som jag tidigare kört helt felaktigt, tunga vikter och få repetitioner. J

Övningarna på marathon.se är riktigt trevliga att köra i nån härligt lång backe.
Att sprina baklänges är grymt bra träning för framsidan av låren och vaderna.

Har mycket svårt att tänka mig att det är styrketräningen som är Fia-Lottas akilleshäl vad gäller löpningen.

Vad tänker du på då Leif?

Fast jag måste erkänna att det inte BARA var för löpningens skull jag skaffade mig en tränare. Jag har styrketränat ganska många år nu och ville få lite "nytänk" sas. 🙂

Fast jag är ändå nyfiken på hur du tänker Leif! Eller vi

Jag tränade tidigare ett tre-split-program på gymmet (med syfte att bygga lite muskler) med olika antal kg/reps beroende på var i träningsperioden jag befann mig. Men har fått tänka om radikalt, då vilan emellan tre styrkepass och tre löppass i veckan ble

Fia-Lotta, det var det jag menade att du redan tränar/tränat styrka. Så jämfört med medellöparen så har du inte så mycket att vinna på mer styrketräning. Fast detta baserar jag ju mest på vad du själv skriver. Men även på de bilder jag har sett, du ser in

Tack Leif! 😀

Målet var alltså inte att öka på min styrketräning utan att slipa till den lite. Det är väldigt kul med styrketräning också, synd att man inte har ett par-tre kroppar att alternera mellan och slita på.... 😀

Och du - jag är en gumma! 😀

Ska väl lägga till att enligt mig, om hon vill bli bättre löpare, så ska Fia-Lotta variera löpbandet med terränglöpning. Och tävla mer. Men jag är ingen PT så mina råd får hon för 5 cent 🙂

Tack för dina råd Leif! Du har säkert rätt.... 🙂

Maria B - MAQ står muscle action quality villket enligt min pojkvän "bidrar till att din prestationsförmåga ökar typ ungefär vad du än tränar". Det finns färdiga program, man tränar bland annat med endast kroppen men också med skivstång och vikter.