Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Rätta mig om jag har fel.

Men enligt länken till traninglara.se så har styrketräning inte någon negativ effekt på konditionsträningen:

"Som läsaren kan se i bilden ovan så finns det ingen känd signaleringsväg som gör att styrketräning har en inhiberande

Det kan tvärtom vara bra att kombinera styrka och kondition, om man inte vill lägga på sig muskler. Det är ju upp till var och en-

För mej fungerar det bäst att styrketräna först (ingen benträning), sedan lite mat, vila, och sedan går det bra att köra ett långpass om man vill. Skulle jag springa först blir styrketräningen mycket svår att genomföra, att jag styrketränar nu beror på at

Vore det inte evolutionärt eländigt för arten människa att inte kunna vara både snabb och stark? Okej jag förstår att bodybuildingkropp inte påverkat urvalet genom historien. Men styrka måste ju varit en enorm fördel, precis som snabbhet. De som lyckats u

För ett antal decennier sedan "hittades" skogsarbetare och de "lurades" att springa.

Naturligt upparbetad styrka gav då löpkapacitet.

Numera sitter de ju mest på arslet, så de försvann.

Löparna + skidåkarna + skridskoåkarna + cyklisterna med skogen

Oskar, det förutsätter ju att du håller en intensitet i löpningen som tillåter fettförbränning.

Angående trådens ursprungliga fråga, tycker jag mig ha läst något om att högintensiv träning (styrketräning, sprint, m m) skulle främja lipidmobilisering, så att fettsyror kommer ur fettcellerna och är tillgängliga för förbränning. Men jag tror inte dett

Jona, visste hade det bra om man varit stark och snabb utan att behöva träna? Evolutionärt alltså? Så det här med att träning skulle påverka styrka och snabbhet, det verkar ju konstigt? 😉

David, ja.

Magnus, jag tror inte ursprungsmänniskan tränade. Den letade mat med alla till buds stående medel vilket det första och bästa medlet var den egna kroppen.