Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Fast nu var det väl styrketräning och aerob träning i samband med ev fettförbränning som åsyftades i Davids första inlägg? O

Det jag lärde mig en gång i tiden, i deffsammanhang, så var det att med tung styrketräning så bibehåller man muskelmassan samt at

Det är kanske bra för fettförbrännningen, men det motverkar lite syftet med styrketräningen för att behålla muskler. Konditionsträning hämmar musklernas uppbyggnadssignaler.

Det kan vara minde bra, beroende på ens mål.

Om jag har förstått rätt, skulle intensiv träning (t ex styrketräning) höja nivån av adrenalin m m mer än lågintensiv träning. Adrenalin ska i sin tur höja nivån av hormoner som gör att fettsyror lämnar fettcellerna och går ut i blodet. Om man sen går ö

Både ja och nej. Du pratar om konditionsträning och jag om förbränningsträning. Lite skillnad? Frågar Du en byggare som deffar är det så de gör. Lågintensiv träning under en längre tid efter tung styrka för att skala av underhudsfett. Kanske en förlegad "

Syliva, "längre pass på löpbandet" är konditionsträning i mina ögon.

Jag vet att TS fick mer än h*n frågad om, men eftersom du tog upp tung styrketräning för att förhindra nedbrytning av muskelmassa vid deff, så ville jag bara poängtera att det är kontra

OK. 🙂

Men jag tror ändå att mitt resonemang här ovanför, ang låga glykogennivåer i kombo med lågpulslöpning, (delvis) är orsaken till att man rekommenderar detta vid fettförbränning.

Vid lågpulslöpning "ska" väl pulsen ligga på runt 60% av maxpuls? L

Om det är fettförbränning i första hand man vill ha som löpare, varför då inte köra sin löpträning först när kroppen är utvilad, sen fylla på med näring som kroppen behöver, och sedan ge sig ut på en 5 milare med cykel, och avsluta med ett par mil promena

För att man har ett liv?

Ang. ökad fettförbränning så kompenserar väl kroppen för detta över tid? Skulle du få ökad förbränning under löpning efter styrketräning kommer kroppen att kompensera med mindre förbränning övriga dygnet. Det är väl därför myten om de magiska morgonpromen

"Kroppen är dock smartare än så och om du förbrukar mer fett medan du tränar kommer du sen att förbruka mer kolhydrater (dvs glukos och glykogen) resten av dagen (2). Slutresultatet blir alltså att förhållandet mellan fett och kolhydrater blir det samma o