Quote from Funbeat user on 2 June 2008, 23:02Öhh?! Hur menar du David P? Har läst idrott på högskola men den metoden glömde de ta upp!
220-ålder gäller bara män
226-ålder gäller bara kvinnor
208- (0,7*ålder) gäller både män och kvinnor
Sen är dessa bara riktvärden, kan bara se den UNGEFÄRLIGA ma
Öhh?! Hur menar du David P? Har läst idrott på högskola men den metoden glömde de ta upp!
220-ålder gäller bara män
226-ålder gäller bara kvinnor
208- (0,7*ålder) gäller både män och kvinnor
Sen är dessa bara riktvärden, kan bara se den UNGEFÄRLIGA ma
Quote from Funbeat user on 2 June 2008, 23:05Kör så du spyr så har du nått maxpulsen vid det givna tillfället.
Behöver inte räkna eller fundera, bara att ösa på tills dammluckan öppnas.
Kör så du spyr så har du nått maxpulsen vid det givna tillfället.
Behöver inte räkna eller fundera, bara att ösa på tills dammluckan öppnas.
Quote from Bjarne Lewin on 3 June 2008, 06:35På universitetet har jag lärt mig att granska och ifrågasätta! Det är kanske därför jag har så lätt för att dissa formeln 😉
På universitetet har jag lärt mig att granska och ifrågasätta! Det är kanske därför jag har så lätt för att dissa formeln 😉
Quote from Funbeat user on 3 June 2008, 07:14Jag föddes ifrågasättande, därför är jag ett besvärligt barn.
Jag föddes ifrågasättande, därför är jag ett besvärligt barn.
Quote from Funbeat user on 3 June 2008, 09:14Har också lärt mig granska och ifrågasätta på högskola och det gör att metoden att höfta till med nåt som är högre än den givna pulsen vid ett hårt träningspass inte blir tillförlitlig. Den är inte vetenskaplig!
Har också lärt mig granska och ifrågasätta på högskola och det gör att metoden att höfta till med nåt som är högre än den givna pulsen vid ett hårt träningspass inte blir tillförlitlig. Den är inte vetenskaplig!
Quote from Funbeat user on 3 June 2008, 10:56Vilket är mest vetenskapligt?
Att göra ett antagande grundat på uppmätta värden, eller att använda en formel trots att den ger resultat som enkelt motbevisas av uppmätta värden?
Vilket är mest vetenskapligt?
Att göra ett antagande grundat på uppmätta värden, eller att använda en formel trots att den ger resultat som enkelt motbevisas av uppmätta värden?
Quote from Funbeat user on 3 June 2008, 10:59Empiri är bra.
Empiri är bra.
Quote from Funbeat user on 3 June 2008, 12:20Enda tillförlitliga sättet är att göra ett maxpulsprov, punkt slut.
Enda tillförlitliga sättet är att göra ett maxpulsprov, punkt slut.
Quote from Funbeat user on 3 June 2008, 12:36Ja, tills man spyr! Då har man hittat maxpulsen just då.
Den är inte densamma en timme senare
Ja, tills man spyr! Då har man hittat maxpulsen just då.
Den är inte densamma en timme senare
Quote from Funbeat user on 3 June 2008, 12:54Det mest rättvisa är att göra ett maxtest, då får man det bästa resultatet men ett sådant test är inte så enkelt att genomföra som det låter i den här diskussionen. Många faktorer spelar in, det krävs bl.a en grym motivationsnivå för att genomföra det och
Det mest rättvisa är att göra ett maxtest, då får man det bästa resultatet men ett sådant test är inte så enkelt att genomföra som det låter i den här diskussionen. Många faktorer spelar in, det krävs bl.a en grym motivationsnivå för att genomföra det och