Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTempo på tusingar
You need to log in to create posts and topics.

Det har du helt rätt i, tänkte inte på det. 😀

Från ovanstående länk:

"Farten om man kör för fullt för att träna maxsyreupptagning brukar vara ungefär den fart som man har på milen. "

VO2max-tempo är väl ändå snabbare än miltempo? Brukar man inte säga det tempo man håller på 3000 m? Och att tröskelt

Supertusingar: WTF?! Antingen har Zatopek blivit spökskrivare på marathon.se eller så har den de Sköldefors ätit ordentligt jästa äpplen.

10 km 1500-metersfart! På ett pass som slutar med strax över två löpta mil. Flera gånger i månaden.

Det måste vara

Jeez! Killen har onekligen fått nåt om bakfoten.. Låter som ett bra sätt att skada sig och tappa sugen helt! 10k i 1500m fart så många gånger på kort tid är verkligen inte att rekommendera!

Henrik //

Jag fattar inte. Jag läste igenom artikeln och jag såg inget som verkade orimligt. Att göra en stege som ackumulerat blir 1000m i 10km-fart med ett par upprepningar gör vi väl alla lite till mans. Var får du 1500-fart ifrån?

Det där med att pu

Tiger; Det står ju i artikeln att om man gör milen i 4:00-tempo så ska dessa "supertusingar" gå i 3:30-tempo.
Och "några upprepningar" var ju 2*5*tusingarna, dvs hela milen totalt i ett hysteriskt mycket högre tempo än mil-tempot.
Om det motsvarar 1500-te

Jag tycker också att det låter väldigt slitigt. I realiteten är det 10*100, 10*200, 10*300, 10*400. Var och dem för sig är ju ett helt ok intervallpass, att då köra dem alla i ett pass låter väldigt slitigt.
Jag hade nog hellre valt att köra typ 20*100 el

Nu var det ju en elitlöpere som sprang såpass många. Jag uppfattade inte det som att han rekommenderade att ALLA skulle köra 10 upprepningar. Mer att det kunde ta lite tid att hitta rätt fart och lam antal...

Jag har precis samma tanke som föregående talare, dvs 10st "supertusingar" var en lam dos för elitlöparen Gabriella Samuelsson, men så klart övermäktigt för en motionär. På samma sätt är 20mil/vecka inte lam för en motionär. Medan en elitlöpare kan köra 1

Jag tycker att tiderna för en 40-minuterslöpare verkar nårlunda rimliga. En tjej som gör 35min borde motsvara en kille på 32-33min i träningsnivå och då känns inte 10km i överfart som orimligt, det görs nästan varje torsdag på våra träningar av raketerna.