Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTempo på tusingar
You need to log in to create posts and topics.

Gäller alltså att få rutin på intervallerna?
Så man får upp känslan för vad som fungerar.

Varför är det så viktigt att alla intervaller går i samma fart? Eller att man kör alla intervaller lika långa under ett pass?

Ibland händer det att jag kör varannan intervall exv 400m och varannan 800m - i olika fart då naturligtvis. Jag tycker det är ku

Intervaller är bara ett sätt att strukturera passet. Man bör köra i olika intensitet beroende på syfte med passet. Att köra nära max är långt ifrån alltid korrekt.

Att intervallerna bör gå i samma fart (givet att detta är meningen) beror på att man ska a

Det går naturligtvis utmärkt att springa med olika längd på intervallerna. jag kör själv tex 2000m,1500m,1000m. då blir det naturligtvis olika tempo på dem.
Det jag menar med att hålla jämt tempo på alla intervallerna är att man skall undvika att springa

Aha, då var det som jag misstänkte alltså. 🙂

När jag kör olika längd på intervallerna håller jag alltså samma hastighet på alla intervaller av samma längd.

Med TS 48-minuter-på-milen som exempel:

Man kan köra "tusingar" i tröskelfart (4:50/km) eller VO2max-fart (4:35/km) beroende på syfte. Man kan köra tröskel (4:50/km) i 1000 eller 2000 meter.

Man bör springa för ändamålet avsedd intensitet oavsett längd

Här är en artikel om så kallade steg intervaller.
http://www.marathon.se/news/Article.cfm?NewsId=964649

@Jens

(t+)

Supertusingtamejtusan!

Det är inte "naturligtvis" olika tempo på olika långa arbetsdelar under intervallträning. Det kan mycket väl vara samma tempo.

Du har helt rätt Sven, I den ovan länkade artikeln var det just det.