Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTid på tävling vs träning?
You need to log in to create posts and topics.

Spring 5 km så snabbt du orkar. Ta samma fart på tävlingen.

ok, kan jag göra båda dessa passen men en vecka till start? Alltså en runda på 10km till helgen i lagom tempo så som jag gjort tidigare. (Jag har bara sprungit 10km 5 gånger och minskat tiden med minuter varje gång men med samma puls så det handlar inte o

Jag vidhåller att du ska gå ut i 5:20 och sedan öka efter 5 km.

Jag tror att jag kommer köra på det. Om jag springer 5km i 5:35 tempo utan att vara alltför trött borde jag väl fixa det?

Känner mig nojjig att jag ska göra någon tabbe eftersom att det är mitt första lopp.

Det absolut vanligaste felet folk gör på sitt första lopp är att de går ut i för hårt tempo. Det är väldigt lätt att dras med i suget från andra löpare. Den som springer klokt håller igen i början och genomför loppet i jämnt tempo.

Mikaels kategorisering av löpare är ju generalisernade, MEN det ligger mycket i det. Och det är bara genom att själv känna sig man kan kategorisera sig, och på så sätt få ett hum om hur stor skillnad det kan vara i itd mellan träning och tävling.

Själv s

När är loppet?

Om du vill ha så bra tid som möjligt är det bra att gå ut i rätt fart. Inte för snabbt, men ej heller för långsamt.

Kör 5km-test senast 5-6 dagar innan loppet. Är du mycket osäker, sänk tempot från testet med 5 sekunder.

Om du vill njuta

Jag gissar på att TS är av kat 2 (vanligast?) pch därmed kan hålla samma fart på tävling i 10km som hon kan göra på träning i 5 km. Springer hon 2.5km i 5.05, så låter 5.15-5.20 inte alls dumt. Det svåra är att verkligen HÅLLA sig till den uppsatta farten

Magnus, tror inte man ska se något positivt i att ta det steget "upp" 😉

Loppet är på lördag. Ska köra både ett milpass (lugnt) för att se vad jag får för tid och testet på 5km.
Tack för era expertråd! 🙂