Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

@@Torbjörn>> Den första länken visade hur man skapade en god aerob grund! Att man kan springa på höga farter med låg laktatnivå i musklerna. Sedan formas träning för specifika målet. Om det nu är 1500m eller Mara spelar ingen roll enl honom. Alla behöver

Jag tycker första länken var kanon, första gången någon lyckats förklara för mig varför man skall träna långsamt. Faktiskt sugen på att prova det upplägget även om det verkar småtrist. Den andra tror jag inte är ett dugg effektivare än något annat interva

Anmärk att länken beskrev en elit maratonlöpare med förmodligen över 15års löperfarenhet... Alla kan inte i en handvändning göra 80 miles i veckodos.... Det går säkerligen att applicera träningen på andra målgrupper också men med en betydligt längre uppst

Ja Oskar, jag utgår från att man fattar det...

G-Force>> Du har ju en bra löpargrund men för en person som vanligtvis springar 2-3mil i veckan har kanske denna träning ingen vidare effekt. Då alla pass tenderar att gå i mod-pulsson...

Ja, det har du helt rätt i. Jag hoppas verkligen att de flesta förstår det, annars får dom harva lågpuls ganska många år innan det händer når 🙂

men går det att höja tröskeln genom att sprimga på tröskeln?

Ja, det gör det men det är lurigt. Många dagsformsparametrar förskjuter trökskelfarten så det är lite vanskligt. Springer du bara lite för snabbt så förlorar du effekten.

Av egen erfarenhet vet jag att man får väldigt bra effekt på förkjutning av tröskel

G-man: Vad är din erfarenhet av (och eventuellt andra belägg för) att effekten går förlorad om man springer lite för snabbt? Går hela effekten förlorad, eller bara delvis? Gäller det alla, oavsett vilken snabbhets/uthållighetsläggning man har som löpare

Lars, det var ett generellt påstående som nog inte är sant. Enligt egen erfarenhet går effekten förlorad eftersom man (jag) ofta stirrat mig blind på att jag skall hålla en viss fart vilket obönhörligen leder till att jag sliter ut mig och inte alltid ork