Quote from Funbeat user on 5 March 2012, 15:08Men vi måste också skilja ut vad som är vad.
Utgångsläge: Jag är motionär och vill bli en snabbare sinmmare.
Åtgärd:
- Förbättra tekniken
- Hitta det optimala vattenläget
- Bli starkare
- Få bättre kondition
- Gå ner 5 kg i viktVad kommer ha störst ef
Men vi måste också skilja ut vad som är vad.
Utgångsläge: Jag är motionär och vill bli en snabbare sinmmare.
Åtgärd:
- Förbättra tekniken
- Hitta det optimala vattenläget
- Bli starkare
- Få bättre kondition
- Gå ner 5 kg i vikt
Vad kommer ha störst ef
Quote from Funbeat user on 5 March 2012, 15:17Jag ställer gärna upp som försökskanin. Kan gärna gå ner 5 kilo - minst - och jag återkommer därför om nån månad och berättar hur det påverkar simningen.
Jag är övertygad om att det blir bättre.
Jag ställer gärna upp som försökskanin. Kan gärna gå ner 5 kilo - minst - och jag återkommer därför om nån månad och berättar hur det påverkar simningen.
Jag är övertygad om att det blir bättre.
Quote from Funbeat user on 5 March 2012, 15:29Sara: Har du 5kg att tappa så kommer du att gå ner i vikt under steg 3 och 4.
I 2008-2009 gick jag från 3 pass i veckan till 4 samt började cykla mer till arbete. Och gick från 108 ner till 83 kg. Simmning gick så mycket bättre. Men det är svårt att säg
Sara: Har du 5kg att tappa så kommer du att gå ner i vikt under steg 3 och 4.
I 2008-2009 gick jag från 3 pass i veckan till 4 samt började cykla mer till arbete. Och gick från 108 ner till 83 kg. Simmning gick så mycket bättre. Men det är svårt att säg
Quote from Funbeat user on 5 March 2012, 18:01Mindre fettprocent ger sämre flytförmåga, det är fakta. Samtidigt så vill man ju eftersträva att ha mycket muskler för maximal framdrivning, så det är en balansgång. Tävlingssimmare har inte hög fettprocent, men inte heller jättelåg. Jag tror inte att tex
Mindre fettprocent ger sämre flytförmåga, det är fakta. Samtidigt så vill man ju eftersträva att ha mycket muskler för maximal framdrivning, så det är en balansgång. Tävlingssimmare har inte hög fettprocent, men inte heller jättelåg. Jag tror inte att tex
Quote from Funbeat user on 5 March 2012, 18:34iceman då ska du äter mycket fet mat och gå upp 3-5kg och ser om det hjälpa dig med din sim problem. återkommer med resultat 😉
iceman då ska du äter mycket fet mat och gå upp 3-5kg och ser om det hjälpa dig med din sim problem. återkommer med resultat 😉
Quote from Funbeat user on 5 March 2012, 20:38För drygt ett år sen hade vi en diskussion på liknande tema:
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=909608Läsning om effekt av kroppsfett och simning:
http://www.pponline.co.uk/encyc/0346.htmSammanfattning:
Hypotes: Med mer fett flyter
För drygt ett år sen hade vi en diskussion på liknande tema:
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=909608
Läsning om effekt av kroppsfett och simning:
http://www.pponline.co.uk/encyc/0346.htm
Sammanfattning:
Hypotes: Med mer fett flyter
Quote from Funbeat user on 5 March 2012, 22:30Tack för alla svar.
Jag kommer att fortsätta att gå ner i vikt oavsett om det gör mig snabbare i vattnet eller ej, men eftersom min teknik och mitt vattenläge kommer att förbättras i den processen så är det svårt att veta vad som gjorde mest nytta på far
Tack för alla svar.
Jag kommer att fortsätta att gå ner i vikt oavsett om det gör mig snabbare i vattnet eller ej, men eftersom min teknik och mitt vattenläge kommer att förbättras i den processen så är det svårt att veta vad som gjorde mest nytta på far
Quote from Funbeat user on 5 March 2012, 23:26Tack Jenny! Mycket läsvärd artikel (t+)
Tack Jenny! Mycket läsvärd artikel (t+)
Quote from Elias Engqvist on 6 March 2012, 00:15Jag tror att Mr Ice Man borde få något slags pris i grenen "Negativt Tänkande" - jag har aldrig varit med om någon som så ihärdigt försöker bevisa att han inte kan nånting!
Jag tror att Mr Ice Man borde få något slags pris i grenen "Negativt Tänkande" - jag har aldrig varit med om någon som så ihärdigt försöker bevisa att han inte kan nånting!
Quote from Funbeat user on 6 March 2012, 07:08Säger också tack till Jenny, det var intressant läsning! 🙂
Säger också tack till Jenny, det var intressant läsning! 🙂