Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningTjockis
You need to log in to create posts and topics.

Men vi måste också skilja ut vad som är vad.

Utgångsläge: Jag är motionär och vill bli en snabbare sinmmare.

Åtgärd:
- Förbättra tekniken
- Hitta det optimala vattenläget
- Bli starkare
- Få bättre kondition
- Gå ner 5 kg i vikt

Vad kommer ha störst ef

Jag ställer gärna upp som försökskanin. Kan gärna gå ner 5 kilo - minst - och jag återkommer därför om nån månad och berättar hur det påverkar simningen.

Jag är övertygad om att det blir bättre.

Sara: Har du 5kg att tappa så kommer du att gå ner i vikt under steg 3 och 4.

I 2008-2009 gick jag från 3 pass i veckan till 4 samt började cykla mer till arbete. Och gick från 108 ner till 83 kg. Simmning gick så mycket bättre. Men det är svårt att säg

Mindre fettprocent ger sämre flytförmåga, det är fakta. Samtidigt så vill man ju eftersträva att ha mycket muskler för maximal framdrivning, så det är en balansgång. Tävlingssimmare har inte hög fettprocent, men inte heller jättelåg. Jag tror inte att tex

iceman då ska du äter mycket fet mat och gå upp 3-5kg och ser om det hjälpa dig med din sim problem. återkommer med resultat 😉

För drygt ett år sen hade vi en diskussion på liknande tema:
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=909608

Läsning om effekt av kroppsfett och simning:
http://www.pponline.co.uk/encyc/0346.htm

Sammanfattning:
Hypotes: Med mer fett flyter

Tack för alla svar.
Jag kommer att fortsätta att gå ner i vikt oavsett om det gör mig snabbare i vattnet eller ej, men eftersom min teknik och mitt vattenläge kommer att förbättras i den processen så är det svårt att veta vad som gjorde mest nytta på far

Tack Jenny! Mycket läsvärd artikel (t+)

Jag tror att Mr Ice Man borde få något slags pris i grenen "Negativt Tänkande" - jag har aldrig varit med om någon som så ihärdigt försöker bevisa att han inte kan nånting!

Säger också tack till Jenny, det var intressant läsning! 🙂