Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningTjockis
You need to log in to create posts and topics.

Finns det en optimal muskelvolym?

Det borde finnas en optimal muskelvolym också ja, för låg muskelvolym ger för lite kraft och alltför stor muskelvolym gör att man blir osmidig i rörelserna och dessutom ökar motståndet.

När det gäller den kvinnliga anatomin så är inte bröst optimalt om man vill minimera vattenmotstånd, nej. Men jag tror att om man inte har större än B eller möjligen C kupa så är detta motstånd försumbart med rätt baddräkt. Då väger fördelen av extra flyt

jag 108kg i 2007 45min vansbro och jag 85kg i 2008 38 vansbro. som sagt i andra tråder jag är bara 177cm. lite senare under 2008 kom jag ner till 82.5kg. så mindre fet ca 7min snabbare!

BILD:https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/313_

Jag har aldrig hört någon simmare resonera i termer av att "för att bli bättre måste jag bli tjockare". Däremot kring saker som "hur mycket muskelmassa kan jag lägga på mig utan att jag börjar förlora fart (pga vattenmotståndet)?".

Men om man anser sig f

Alternativet är att gilla läget och acceptera sina brister och i stället njuta av den sköna sporten simning är.

Det är nog ingen som har påstått att det är en fördel att vara fet i simning. Men däremot så är det en fördel att ha normal fettprocent jämfört med att ha under normal fettprocent. Två helt skilda saker. Att höja sin fettprocent från 7% till 12% är inte v

http://www.autogrammbuch.de/sport/schwimmen/holmertz1.JPG en till som inte borde flyta så bra Iceman 🙂

Är det någon annan som minns ett inslag i sportspegeln för ca 30år sedan? Då vet jag att dom bl.a. mätte densiteten på simmarna för att dom inte skulle blivit ogynnsamt "tunga i vattnet"av styrketräning. Nu är det naturligtvis så med forskning att det som

Som sagt, ju snabbare/starkare/tekniskt skicklig man är desto lägre fettprocent är optimalt, ner till en viss nivå, som av undersökningar att tyda ligger på 10% eller strax över. Ju högre fart man håller och ju kortare distans man simmar desto mindre vikt