Quote from Funbeat user on 9 April 2012, 12:53Helt underbar men skum diskussion det här med vikt, flytförmåga och simhastighet. Det är bara att konstatera att ju mer trimmad man är ju bättre/snabbare simmar man. Flytförmåga och simkompetens är jag tveksam till om det har någon koppling. Frågan är doc
Helt underbar men skum diskussion det här med vikt, flytförmåga och simhastighet. Det är bara att konstatera att ju mer trimmad man är ju bättre/snabbare simmar man. Flytförmåga och simkompetens är jag tveksam till om det har någon koppling. Frågan är doc
Quote from Funbeat user on 9 April 2012, 13:26"Det är bara att konstatera att ju mer trimmad man är ju bättre/snabbare simmar man."
Nej, så är det inte. Personer med låg fettprocent och/eller stor muskelmassa har sämre förutsättningar för simning. Med låg fettprocent menas under normala nivåer.
"Det är bara att konstatera att ju mer trimmad man är ju bättre/snabbare simmar man."
Nej, så är det inte. Personer med låg fettprocent och/eller stor muskelmassa har sämre förutsättningar för simning. Med låg fettprocent menas under normala nivåer.
Quote from Funbeat user on 9 April 2012, 16:57Vekar som om du tycker dig ha bevis för din tes, men det du svarar med är ju bara ett egenhändigt hopkokat argument utan fakta. Med ditt resonemang skulle ubåtarnas torpeder se ut som luftfyllda köttbullar istället för tunga och strömlinjeformade. Det fin
Vekar som om du tycker dig ha bevis för din tes, men det du svarar med är ju bara ett egenhändigt hopkokat argument utan fakta. Med ditt resonemang skulle ubåtarnas torpeder se ut som luftfyllda köttbullar istället för tunga och strömlinjeformade. Det fin
Quote from Funbeat user on 9 April 2012, 17:01Citat Ice Man: "Nej, så är det inte."
Helt fantastiskt att avfärda en fd Elitsimmare som bland annat simmade 400 medley på 5.15 för några veckor sedan.
Citat Ice Man: "Nej, så är det inte."
Helt fantastiskt att avfärda en fd Elitsimmare som bland annat simmade 400 medley på 5.15 för några veckor sedan.
Quote from Funbeat user on 9 April 2012, 17:39Johannes 🙂
Ville inte "skylta" med det då jag inte vill framstå som någon simmarbesserwisser, men jag kunde inte hålla mig när någon kastar icke underbyggda argument i ansiktet när man försöker vara seriös.
Johannes 🙂
Ville inte "skylta" med det då jag inte vill framstå som någon simmarbesserwisser, men jag kunde inte hålla mig när någon kastar icke underbyggda argument i ansiktet när man försöker vara seriös.
Quote from Funbeat user on 9 April 2012, 18:21Till skillnad från ubåtars torpeder så måste dock människor andas då och då, och då underlättar det om man är någorlunda nära vattenytan 😉 Dessutom är det ganska logiskt att vattnets motstånd minskar om man får upp vattenläget. En båt som planar går for
Till skillnad från ubåtars torpeder så måste dock människor andas då och då, och då underlättar det om man är någorlunda nära vattenytan 😉 Dessutom är det ganska logiskt att vattnets motstånd minskar om man får upp vattenläget. En båt som planar går for
Quote from Funbeat user on 9 April 2012, 18:43>Ice Man
Ditt första inlägg i denna diskussion var:
"Många duktiga simmare (på klubbnivå) är ju lite smårunda. Jag tror det är en större nackdel att ha låg fettprocent (som jag) än att ha några kilo fett extra."Nu säger du:
"Det är klart att du simmar
>Ice Man
Ditt första inlägg i denna diskussion var:
"Många duktiga simmare (på klubbnivå) är ju lite smårunda. Jag tror det är en större nackdel att ha låg fettprocent (som jag) än att ha några kilo fett extra."
Nu säger du:
"Det är klart att du simmar
Quote from Funbeat user on 9 April 2012, 19:18Jag skrev att det var en större nackdel att ha låg fettprocent (dvs under 10%) än att ha något hög fettprocent, och det står jag fast vid. Jag är övertygad om att en person med 7% fett har sämre förutsättningar än en person med 18% fett (som är relativt
Jag skrev att det var en större nackdel att ha låg fettprocent (dvs under 10%) än att ha något hög fettprocent, och det står jag fast vid. Jag är övertygad om att en person med 7% fett har sämre förutsättningar än en person med 18% fett (som är relativt
Quote from Funbeat user on 9 April 2012, 20:19Ice mannen har nyligen lyckats klara av 100 m i ett sträck. Lyssna på honom. Han är guru. Eller var det troll?
Ice mannen har nyligen lyckats klara av 100 m i ett sträck. Lyssna på honom. Han är guru. Eller var det troll?
Quote from Funbeat user on 9 April 2012, 22:54Jag tror inte mera fett är en fördel, men det är en mindre nackdel än i många andra sporter. Mängden träning är så mycket mera avgörande.
För fyra år sedan vägde jag mer än jag gör idag men simmade mycket snabbare (t.ex. 2.23 på 200 fj jämfört med över
Jag tror inte mera fett är en fördel, men det är en mindre nackdel än i många andra sporter. Mängden träning är så mycket mera avgörande.
För fyra år sedan vägde jag mer än jag gör idag men simmade mycket snabbare (t.ex. 2.23 på 200 fj jämfört med över