Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTräning inför Lidingö?
You need to log in to create posts and topics.

Jag läste också fel först, men det Jennie skriver i det första inläget är faktiskt *mer* än två dagar i sträck, d.v.s. tre dagar eller mer. Man kan träna fem dagar i veckan utan att någonsin köra tre dagar i sträck, och det är nog en bra rekommendation fö

"man bör aldrig springa mer än två dagar i sträck (eller vila mer än två dagar i sträck). Det förstör mer än det gör nytta."

ska tolkas som "för motionärer..."?

Jag tyckte det såg ut som en allmän rekomendation. Tycker ändå det är fel, beror på inte

Fyra till sex pass i veckan för att hålla proportionen blodkroppar på en "bra" nivå, d v s du ökar prestationsförmåga, kondition/styrka och immunförsvar. Tränar du mer ökar du prestationsförmågan men sänker immunförsvaret. Sedan är det självklart ganska s

Pontus "Man kan träna fem dagar i veckan utan att någonsin köra tre dagar i sträck, och det är nog en bra rekommendation för de flesta motionärer."

Det är rent matematiskt omöjligt att få ihop träning 5 dagar per vecka utan att någonsin träna mer än 2 da

Under en fyraveckorsperiod kan man träna tre femdagarsveckor och en fyradagarsvecka, eller 4,75 dagar i genomsnitt. Det är tillräckligt nära 5 dagar.

Tackar för alla goda tips (även om antalet "tilllåtna" träningsdagar på raken inte riktigt har någon praktisk betydelse för mig, som nybliven pappa är det nog pusslande att få till mina tre-fyra pass i veckan...)!

Förutom det här passet blir det också so

Christian, du ska korta vilan. Med så lång vila (lång för att vara tröskelintervaller alltså) som du har så bör du korta den med 15-20 sekunder per vecka. Du kan säkert göra någon sorts periodisering om du lägger upp en långsiktig plan så att du kör samma

Jag är inte så säker på att man blir mer infektionskänslig för att man tränar lite mer än 5-6 pass i veckan. Jag har inte varit sjuk hittills i år trots att jag tränat mer i år än tidigare. (Nu kommer jag säkert bli sjuk bara för att jag skrev så 😉 ) Ty

Jag har tränat nio pass löpning i veckan och två till tre cykelpass samt lite styrka. Är kanske förkyld tre gånger på en tioårsperiod.

Christian: Om du är säker på 4:55 fart i Skatåsmilen klarar du LL på 2:30, så tuff är inte banan. Tror att disciplinerad jämn fart är nyckeln. Det kostar extremt mkt tid att bli tung i benen före km 24.

Vad gäller träningsupplägg är det väl högst individ