Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTräning inför Lidingö?
You need to log in to create posts and topics.

Jag var ute på ett långpass i Lidingöloppsspåret idag, två varv runt sista milen. Jag tror på att träna så mycket som möjligt i kuperad terräng, det är så grymt stor skillnad mot slätlöpning.

Apropå träning, träningsmängd, prestation, återhämtning och skador:

- Talang: Att med ett minimum av träning uppnå goda resultat.

- Potential: Förmåga att prestera oavsett vad man gjort för att uppnå denna prestation.

En talangfull person kan alltså ha

😀
Den var bra!

Håller med Pontus om att det skiljer sig väldigt i att springa på en kuperad bana mot slätlöpning, så träna i kuperad miljö är min melodi inför LL. En eller ett par backar är ju inte speciellt jobbigt, utan det är när det går upp och ner hela tiden som de

Jag gjorde det misstaget att springa för lite kuperat för två år sedan, så denna gång blir det mycket nötande i Skatås, Änggårdsbergen etc.
Första gången får man väl ta som lärogång!

Är kuperat någonsin dåligt inför löpning på platten då?

Jag tror aldrig att det är direkt dåligt, men det kan ju ta tid från annan träning. Det kanske inte är optimalt tidsutnyttjande att alltid prioritera terränglöpning framför fartpass på slät mark.

Jag har haft två träningveckor i sommar på extremt platt mark, så här hemma har jag inte ens funderat på allvar på att ge mig ut på slätten.
Det jag gör är att jag går och joggar bort till terrängspåren (drygt kilometern), som iaf har några backar för att

Mattias och Richard:

Till att börja med så är det så att proportionerna blodkroppar ändras av träning, det är fakta och ingen åsikt. Ju mer du tränar desto fler röda blodkroppar får du, vilket är bra för prestationen men mindre bra för immunförsvaret. M

Jennie, så är det inte utan vidare - det kräver en viss mängd träning beroende på nuvarande nivå och ställer en hel del krav på kosten och dessutom genetiska förutsättningar (som Frida var inne på)

Edit: Dessutom undrar jag om du verkligen menar att fler