Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTräning vid 40
You need to log in to create posts and topics.

Kul med så många synpunkter. Därav tvistar de lärde kan man säga. Jag kommer i alla fall köra på med tunga intervaller så länge det är kul, så får man väl se hur utvecklingen ter sig helt enkelt. Syreupptagningsförmågan är väl individunik som det mesta.

Blir 40 om några dagar och mina kurvor går åt rätt håll, jag blir bättre och bättre!

jag var klok nog att avstå träning mellan levnadsåren 15-30. Därför vid nu snart 40 fyllda tycker jag att jag fortfarande gör framsteg eftersom jag har så lite och jämföra med bakåt i tiden. 😉

du kan aldrig bli lika snabb vid 40 som du kunde ha blivit vid 20 men du kan bli snabbare vid 40 än vad du faktiskt var vid 20 🙂

Hela frågan är konstigt ställd då det inte är lunrna som begränsar dig, så vad är det du önskar träna? Vill du cykla fortare eller?
Intervallträning är inte alls dumt även efter 40, men då återhämtningsförmågan också sjunker med åldern är det viktigt med

Hej Roger.

"Man blir inte starkare av att sitta i soffan!"

Jo det är där du blir starkare. Man blir inte starkare under träningen. Träningen bryter ner. Vilan bygger upp. Så är det med det.

Det var nåt av det första jag fick lära sig när jag läste fys

sen när det gäller förfallet så brukar ju en uppdelning göras i snabbhet - styrka - uthållighet där förfallet slår klart hårdast i avdelningen snabbhet så som 40 åring så funkar långlopp på cykel bra men sprint på nya velodromen i Falun nog sämre

Hur många 20-åringar vinner de stora mästerskapen?
Brukar inte mästarna vara lite äldre?

linglingling:

Jo jag vill väl tro att de bästa ligger runt 30? (jag tror)

Kanske därför åldersklasserna startar vid 35 så att alla fortfarande kan mäta sitt e mot jämbördiga? 😉