Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTräningstips till nybörjare!
You need to log in to create posts and topics.

Jag tycker tvärtom 🙂 Jag anser att i stort sett alla kan köra intervaller och visst går det att göra inomhus då man slipper ha uppsikt på trafiken och istället kan ägna sig åt pulsmätare och klockan fullt ut. Att köra distanspass på 3-4 timmar eller mer

http://www.amazon.com/Time-Crunched-Cyclist-Fast-Powerful-Hours/dp/1934030473

Charlotta: Intervaller inomhus, menar du spinning då? 🙂
Har funderat på om jag kan byta ut ett intervallpass i veckan mot ett spinningpass!

Tex spinning även om det är bättre på trainern. Spinning brukar vara upplagt i intervall-liknande form, men du styr ju inte vad för typ av intervaller och hur många på samma sätt som du gör på egen hand. Du vill komma igång och bli snabbare och det blir d

Men om man nu ska köra ett intervallpass utomhus, hur ska man lägga upp det? Ska man då välja en sträcka och köra det fram och tillbaka i de intervaller man har bestämt sig för, eller hur gör ni? Det jag tänker på att det påverkas ju om man kör i en backe

Sanna: Systemet är ungefär lika med 15/15 eller 20/10 som 70/20.
Det är sekunder vi talar om och alla intervallerna ska ha samma intensitet i början som i slutet av intervallen och även i setet.

Då lär man sig att hålla igen och sedan ta i vid lämpliga t

Beror ju på lite vilken ambition man har tycker jag. Satsar man hårt på att tävla och se hur bra man kan bli så finns det ju inga genvägar. Men om man mest gör det för motionens skulle så är jag lite tveksam till intervaller. Mest för att det är så tråkig

Javisst, och då blir det till att cykla mycket själv med andra ord.

Cykel är just fantastiskt eftersom cyklisten får se så mycket i omväxlande terräng och årstider. Ofta i goda vänners lag.
Att då inte lägga in intervallpass för att öka kapaciteten blir

En dum fråga kanske: funkar det med backträning istället för intervaller? I princip varierar man ju intensiteten på samma sätt som när man kör intervaller, tänker jag. Jag har själv nära till en bra backe, men längre till vägar med lite öppna ytor.

Bättre att få till en bra trampteknik innan backträningen kommer som en del av endorfinmyset.