Quote from Guest on 29 April 2008, 09:09Vad är det för skillnad på tröskeltempo och snabbdistans?
Vad är det för skillnad på tröskeltempo och snabbdistans?
Quote from Funbeat user on 29 April 2008, 09:19Debatten rörande intervaller har ju varit ganska het på sistone så man knappt vågar svara. Men i min värld är målet ungefär detsamma. Skillnaden är ju att tröskeltempo kör jag som intervaller, typ 1000m - 2000m emedan snabbdistans blir en längre sträcka.
Debatten rörande intervaller har ju varit ganska het på sistone så man knappt vågar svara. Men i min värld är målet ungefär detsamma. Skillnaden är ju att tröskeltempo kör jag som intervaller, typ 1000m - 2000m emedan snabbdistans blir en längre sträcka.
Quote from Funbeat user on 29 April 2008, 09:34He, man kan ju alltid luta sig på marathon.se
http://www.marathon.se/news/article.cfm?ThemeId=303Tröskeltempo = Den nivå som kroppen klarar av utan att det blir för höga koncentrationer av mjölksyra i blodet. En annan är farten du kan hålla i en timme.
He, man kan ju alltid luta sig på marathon.se
http://www.marathon.se/news/article.cfm?ThemeId=303
Tröskeltempo = Den nivå som kroppen klarar av utan att det blir för höga koncentrationer av mjölksyra i blodet. En annan är farten du kan hålla i en timme.
Quote from Funbeat user on 29 April 2008, 11:35Precis, den stora skillnaden är att tröskeltempo är ett tempo medan snabbdistans är en träningsform.
Precis, den stora skillnaden är att tröskeltempo är ett tempo medan snabbdistans är en träningsform.
Quote from Funbeat user on 29 April 2008, 11:51Så det är egentligen samma sak.
Man kan då säga att man kört en snabbdistans i tröskeltempo!?
Så det är egentligen samma sak.
Man kan då säga att man kört en snabbdistans i tröskeltempo!?
Quote from Fredric Lagerström on 29 April 2008, 11:59Njae, jag tror dom menar ungefär.
När man springer intervall,kanske 1000 m el 2000m el liknande. Säg x 5.
Då brukar man ligga nära sitt tröskeltempo. Säg tex 5,20 per/kmMen snabbdistans, då håller man en fart som man orkar med under längre tid.
Tex 5
Njae, jag tror dom menar ungefär.
När man springer intervall,kanske 1000 m el 2000m el liknande. Säg x 5.
Då brukar man ligga nära sitt tröskeltempo. Säg tex 5,20 per/km
Men snabbdistans, då håller man en fart som man orkar med under längre tid.
Tex 5
Quote from Funbeat user on 29 April 2008, 12:24Jag förstår det som så, som Pontus skrev nyss. Tröskeltempo är ett tempo = en hastighet.
Sen kan snabbdistansen springas i tröskeltempo om man väljer det. Man kan också springa snabbdistans i bara någorlunda rask takt (under tröskeltempo) eller i väldigt
Jag förstår det som så, som Pontus skrev nyss. Tröskeltempo är ett tempo = en hastighet.
Sen kan snabbdistansen springas i tröskeltempo om man väljer det. Man kan också springa snabbdistans i bara någorlunda rask takt (under tröskeltempo) eller i väldigt
Quote from Funbeat user on 29 April 2008, 12:32Då känns det som om jag jämt springer snabbdistans 😀
förutom vid långlöpning och intervaller.
Då känns det som om jag jämt springer snabbdistans 😀
förutom vid långlöpning och intervaller.
Quote from Fredric Lagerström on 29 April 2008, 12:36Ja Louise, Visst kan man köra en snabbdistans i sitt tröskeltempo. Ett hårt tempo där mängden mjölksyra i muskeln är konstant. Den produceras i samma takt som den förs undan ur muskeln av kroppen. Man springer så att säga " on the edge "
Detta gör ont och
Ja Louise, Visst kan man köra en snabbdistans i sitt tröskeltempo. Ett hårt tempo där mängden mjölksyra i muskeln är konstant. Den produceras i samma takt som den förs undan ur muskeln av kroppen. Man springer så att säga " on the edge "
Detta gör ont och
Quote from Funbeat user on 29 April 2008, 12:48Sen finns ju maratontempo också. Då springer du en kortare sträcka än ett maraton men håller hastigheten du har tänkt hålla i ett maraton. Men jag vet inte om jag skulle kalla det för snabbdistans då utan löpning i maratontempo. (Det brukar ju vara snabba
Sen finns ju maratontempo också. Då springer du en kortare sträcka än ett maraton men håller hastigheten du har tänkt hålla i ett maraton. Men jag vet inte om jag skulle kalla det för snabbdistans då utan löpning i maratontempo. (Det brukar ju vara snabba