Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Anna-Karin: Du har ju den perfekta miljön för att köra vo2max intervaller i backe.

Att ligga över tröskeln borde ju vara omöjligt i längre än 1 timma enligt en av definitionerna. Men det finns ju de som klarar det i 1 mil. Jag klarar det inte men kortare

Mitt V02max tempo stämmer mycket bra med min maxfart på 12min. Där ligger jag strax under 4min/km och det är den fart jag kör när jag intervallar 800-ingar. Så det kan kanske vara en tumregel om än ingen definition.

Inte är det svårt att springa ett snabbdistanspass (säg 5 km) i högre hastighet än sin tröskel, det blir ju som ett tävlingspass eller i närheten, men frågan är vad syftet är med passet.

Jag kör hellre intervallträning med rejäl återhämtning om jag skal

Jo, jag vet att jag kommer att få starka ben och att det är utmärkt träning att springa i backar.

Jag väntar bara på att snön ska försvinna så jag ska kunna ge mig ut ock springa i fjällen. Dock är fjällen ganska branta och piik-iga där. Så jag betvivla

Jag förstår din otålighet - men se det bara som otålighet! Tänk istället så här - det här är jobbigt och det går långsamt, men det går lite fortare varje gång och DÅ du kan springa i sluttningarna i hyfsat fart, då är du GRYM då du kommer ner i slättlande

Vilken puls av max brukar ni ligga på under snabbdistans?

Det kan nog skilja ganska rejält från person till person vilken puls man ligger på. Mitt tips om du är nyfiken är att du kikar i träningskommentarerna hos folk. Många inklusive jag anger snittpuls under passet. För min del ligger jag nog på 170 ca. Då har

Jo men jag tänkte alltså % av maxpuls. Är det under 90% då?

Ja det borde det vara ca 84% av arbetsintervallet.