Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTröskeltest, relevant?
You need to log in to create posts and topics.

Hej alla funbeatare. Igår gjorde jag Tröskel/laktattest och även vo2max.
Testet gick utfördes på följade sätt:

Först Uppvärmning utomhus 20min + löpskolning. Sedan gick jag in varm och laddad till instruktör Johan och gick sedan upp på rullbandet. Planen

Men 19km/h är ju 3:09min/km. Matchar inte dina uppskattade 35min på milen??

Exakt, jag ställer mig kritiskt till huruvida vilka slutsatser man kan dra. Att tillägga är att jag inte har större belägg för att jag ska göra exakt 35min på milen. Springer jag på bana och kör tusingar brukar 3:04-3:08 kännas som behärskad/avslappnad fa

Men 19km/h ger ju 31:35 på milen och om det är tröskelfarten så ska du ju kunna göra en snabbare miltid. 31:35 hamnar man nära elitlöparna i Sverige. På Blodomloppet igår gjorde Jerker Lysell 31:20, angiven längd 10.1km. Hänger du med Jerker, du som är or

Är farten jämförbar när man springer på löpband?

Kanske inte direkt jämförbar, men bör ändå vara ganska nära. Men intervalltiderna på tusingarna tyder nog på att Oskar inte gör 35min på milen. Jag har en tumregel som brukar stämma ganska bra. Ta snitt-tiden på 6*1000m och lägg på 15s så har du snitt-tid

Finns väl lite parametrar som kan diffa. Kalibrering, lutning och annorlunda löpteknik.

Kan konstatera med säkerhet att jag inte hänger med Jerker tyvärr :-/ Ett mållopp är på sin plats för att stärka teorin om min miltid. Med din ekv bör jag således göra 33-34 på milen. Återstår att se. Hur lång vila har du föresten när du kör tusingarna? J

Tumregeln kommer inte från mig, den har jag ärvt från en snabbare löpare. Men baseras nog på vila som är lite längre än 50s, typ 90s.

I Dalademokraten.se läste jag att Jerker klockade sub 31min när han passerade milen. På SM i Friidrott i fjol var det 9

Vilken tid har Göran Greijder på milen?