Quote from Funbeat user on 10 June 2011, 14:53Magnus:
Om man vill använda resultatet från ett "laktat-test" till att planera HUR man ska genomföra sin framtida träning så måste ju resultatet vara kopplat till någon fysiologisk respons i kroppen, eller hur? Och då följer att mätvärdet måste vara koppl
Magnus:
Om man vill använda resultatet från ett "laktat-test" till att planera HUR man ska genomföra sin framtida träning så måste ju resultatet vara kopplat till någon fysiologisk respons i kroppen, eller hur? Och då följer att mätvärdet måste vara koppl
Quote from Funbeat user on 10 June 2011, 14:58Om man höftar tröskelpulsen med "88% av 220-ålder" förstår de flesta att det inte blir så bra. OBLA kanske inte är så mycket bättre?
Om man höftar tröskelpulsen med "88% av 220-ålder" förstår de flesta att det inte blir så bra. OBLA kanske inte är så mycket bättre?
Quote from Funbeat user on 10 June 2011, 15:12Niclas, jag gjorde ett test hos Lactlab 2008, mest på skoj. Kul att testa lite. Men när jag tittar på kurvan och jämför vad jag då stod i träningsväg skulle jag säga att 4mmol stämde nog rätt bra för mig.
Sedan undrar jag fortfarande vad som hände för 2
Niclas, jag gjorde ett test hos Lactlab 2008, mest på skoj. Kul att testa lite. Men när jag tittar på kurvan och jämför vad jag då stod i träningsväg skulle jag säga att 4mmol stämde nog rätt bra för mig.
Sedan undrar jag fortfarande vad som hände för 2
Quote from Funbeat user on 10 June 2011, 15:24Det kanske är den här studien Niclas tänker på (gjordes 1990):
http://www.informaworld.com/smpp/content~db=all~content=a790269730
Slutsatsen i den är att Vo2max inte är användbart i att förutsäga hur bra man är på olika distanser:
"Factors that determi
Det kanske är den här studien Niclas tänker på (gjordes 1990):
http://www.informaworld.com/smpp/content~db=all~content=a790269730
Slutsatsen i den är att Vo2max inte är användbart i att förutsäga hur bra man är på olika distanser:
"Factors that determi
Quote from Funbeat user on 10 June 2011, 15:27Känns som jag har fått klart för mig att jag inte kan dra några direkta slutsatser om laktattestet utan om jag gör det i höst igen på samma sätt kommer jag då kunna mäta min förbättring!
Vidare till de två senare frågorna som jag är lite mer oklok över
Känns som jag har fått klart för mig att jag inte kan dra några direkta slutsatser om laktattestet utan om jag gör det i höst igen på samma sätt kommer jag då kunna mäta min förbättring!
Vidare till de två senare frågorna som jag är lite mer oklok över
Quote from Funbeat user on 10 June 2011, 15:40"För mig var nästan tröskeltestet jobbigare än vo2maxtestet, någon mer som har haft samma känsla? Vad kan man dra för slutsatser av det?"
Svårt att svara på. Du kanske var rejält uppvärmd efter tröskeltestet som gjorde att det gick lättare på andra teste
"För mig var nästan tröskeltestet jobbigare än vo2maxtestet, någon mer som har haft samma känsla? Vad kan man dra för slutsatser av det?"
Svårt att svara på. Du kanske var rejält uppvärmd efter tröskeltestet som gjorde att det gick lättare på andra teste
Quote from Funbeat user on 10 June 2011, 15:51OBLA var i ropet på 80-talet men man kom fram till att det inte duger som fysiologisk markör för "träningsreglering".
OBLA kan med fördel användas i stora vetenskapliga studier eftersom det är så lätt att utföra och definiera. För individuell mätning är d
OBLA var i ropet på 80-talet men man kom fram till att det inte duger som fysiologisk markör för "träningsreglering".
OBLA kan med fördel användas i stora vetenskapliga studier eftersom det är så lätt att utföra och definiera. För individuell mätning är d
Quote from Funbeat user on 10 June 2011, 15:57Kan tillägga att jag tillhör en elitklubb inom orientering och får detta subventionerat. Sponsorplats utbyte mot tester. Jag använder inte detta på något sätt i min träningsplanering utan helt och hållet använder jag det som mätning på hur träningen går.
Kan tillägga att jag tillhör en elitklubb inom orientering och får detta subventionerat. Sponsorplats utbyte mot tester. Jag använder inte detta på något sätt i min träningsplanering utan helt och hållet använder jag det som mätning på hur träningen går.
Quote from Funbeat user on 10 June 2011, 16:02Oskar, kollade upp dig på Sverigelistan, eller om det var Rankinglistan. Men jag fick bläddra till sidan 2. Med nuvarande goda form så blir du en raket uppåt då!
Oskar, kollade upp dig på Sverigelistan, eller om det var Rankinglistan. Men jag fick bläddra till sidan 2. Med nuvarande goda form så blir du en raket uppåt då!
Quote from Funbeat user on 10 June 2011, 16:08Hehe, det är många duktiga men jag ligger på tok för långt ner. Om man kollar på min personliga sida ser man kraftiga förbättringar i poäng senaste tiden. Jag är även förstaårs senior så jag är på väg uppåt 😉
Hehe, det är många duktiga men jag ligger på tok för långt ner. Om man kollar på min personliga sida ser man kraftiga förbättringar i poäng senaste tiden. Jag är även förstaårs senior så jag är på väg uppåt 😉