Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTröskeltest, relevant?
You need to log in to create posts and topics.

David, jag tror inte Göran Grejar milen 🙂

Jag vill minnas att man på Aktivitus kör laktat testerna på löpband med 1,5% lutning. När du springer så fort på löpband så gör avsaknaden av fartvind skillnad. Sedan kan det tydligen skilja en del mellan olika löpband.

Det du kan använda är att du nu ve

Fascinerande att man än idag, 20 år senare, ens pratar om 4mmol...
OBLA-värdet är det "ingen" som använder seriöst idag eftersom alla har olika MLSS (som i sig varierar med träningsstatus), vilket är betydligt bättre kopplat till "hållbar fart".

Finns de

Nu har jag läst det sista stycket 3 ggr, men begriper ändå inte vad du försöker säga. Hjälp?

OBLA = Onset of Blood Lactate Accumulation. Här har man ganska godtyckligt valt att definiera värdet som den belastning/fart där laktatkurvan skär nivån 4mmol/l.
Folk har olika responser vid 4mmol. Vissa flinar och tycker att det är lätt. Andra ligger och

Niclas, alla är inte teoretiker utan här är det mest glada motionärer. Och jag undrar hur många som fattar vad du menar med "20år senare"? 🙂

Jag, som är matematiker, gissar att han syftar på något som hände 1991 - vad det kan vara måste man nog vara historiker för att veta?!

Av döma av hans text hände det att att man insåg att 4 mmol inte är universellt utan att laktattröskeln ligger på en individuell nivå.

Christer, jag var teoretiker på 80-talet. Nu har jag nog slutat med att räkna själv. Jag har ju en Garmin.

Niclas, "när jag läste det *sista* stycket..." 🙂