Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTröskeltest, relevant?
You need to log in to create posts and topics.

Precis min poäng. Man "vet" att man blir bättre för att man ju springer fortare. Då kan man "mäta" genom att springa långt, så fort man kan. Utan blodspillan..

Max syreupptag efter 3 min och slut efter 6 min:
1. Du har i alla fall inte en svag vilja. Du

Jag tror jag kan vara ganska lämpad för medeldistanslöpning på bana. Ganska lätt och högt steg samt även ganska bra grundfart. Jag har haft problem att orka långdistanslopp i orientering som junior (>75-80min) för att jag tar slut. Jag har dragit slutsats

Niclas, MLSS är väl ett "laktat-test"? Borde gå utmärkt att använda för att kunna vet vad tröskeltempot är?

Kan man förstås göra på annat sätt också, men i alla fall.

Som jag skrev tidigare, "Om man vill använda resultatet från ett "laktat-test" till att planera HUR man ska genomföra sin framtida träning så måste ju resultatet vara kopplat till någon fysiologisk respons i kroppen", så är MLSS just det, och därför betyd

Jag håller fullständigt med Niclas.

Väldigt många är pigga på att utföra dyra tester i labbmiljö som lurar en att tro att det finns en vetenskaplig grund för resultaten. Ändå använder sig dessa kommersiella labb av gamla "inrotade" metoder som saknar eg

@Niclas.

Örk.Jag gjorde ett laktattst i slutet av förra året,mest på kul.
Jag kan säga att de siffrorna jag fick fram var totalt värdelösa.

Min laktattålighet var mycket hög eftersom jag hade över 14mmol på sista mätningen.

Däremot fick testledaren fra

Ja för vissa blir det fel. Jag upplevde att det stämde mycket bra med mitt laktatvärde vid tröskelfarten i relation till känslan som jag känner i vanliga fall vid tröskelfart "obehagligt men kontrollerat".

Hmm, börjar bli mer och mer säker på att jag sparar mina slantar till något godare.

Jag kommer göra om det i höst alt vår igen 🙂

@Niclas.

Full spätta är lite av min specialitet även om jag nog blivit lite latare efter vinterns långpass.

Vilka värde ska jag använda för att få ut något vettigt?
Finns det någon relation mellan maxpuls(puls som jag fick när jag kutade mer än 30 min)