Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonTriathlonparlör på svenska
You need to log in to create posts and topics.

Tomas:
Nej. Exempelvis så indelas alla utom proffsen i en Ironman-tävling i sina respektive åldersklasser. Dessa kräver även de tävlingslicens.

Och även i förbunds-tävlingar är veteranklasserna tävlingsklasser. Motionsklassen brukar bara vara uppdelad efter kön, inte ålder.

Språket lever och utvecklas och fortfarande är det svenska språket jämförelsevis ordfattigt. Som referens så har jag själv utöver engelska och svenska studerat både kinesiska, franska och japanska. Jag läser också språktidningar emellanåt.

Hade vi inte v

Herr språkprofessorn: Ordet "Hamburgare" kommer inte från orden "Ham" och "Burgare" utan från engelskans "Hamburger" som betyder ungefär "Något från staden Hamburg"

Annars håller jag med att man ska acceptera import av utländska ord - och jag tror att v

Christer: Där ser man, man lär så länge man lever, kul! Något från staden Hamburg, det kan man verkligen kalla mångbottnat. Tack för lektionen. 🙂

Precis som du säger så är det väl nu i "modern tid" mest engelskan som letar sig in i de flesta språk med

Det är lustigt hur sådana här diskussioner alltid hamnar i ett "men hur skulle svenskan se ut utan låneord?"
Det är ingen här som har propagerat mot låneord! Det skulle knappt gå att skriva en mening på svenska utan dem.
Frågan gäller hur man skall förhål

simon, jag undrar lite över brick workout som du har översatt till tegelstenspass.

Som jag har förstått det så är brick en sammandragning av biking-running-ick och då känns tegelstenspass väldigt direktöversatt och lite tokigt - även om jag vet att det

Som många sagt känns veteranklass fel. Debut i 18-24, veteran?

Veteraner = de som är så gamla att de tillhör åldersklasser där åldern gör att man allt annat lika inte kan prestera lika bra som seniorklass. I många idrotter 35 o uppåt.

Juniorer = de som är så unga att de tillhör åldersklasser där åldern gör att man a

Kommer inte Brick ifrån att lava pass/tegelstenar på varandra?