Quote from Guest on 5 February 2008, 21:25Har förstått att om man ska köra intervall kanske 5x1000 att man springer 1000 meter i den fart man precis klarar av för att sedan vila i säg kanske 60 sek. Joggar ni runt på stället eller står ni stilla?
Tar ni tiden under intervallerna?Hur ser era int
Har förstått att om man ska köra intervall kanske 5x1000 att man springer 1000 meter i den fart man precis klarar av för att sedan vila i säg kanske 60 sek. Joggar ni runt på stället eller står ni stilla?
Tar ni tiden under intervallerna?
Hur ser era int
Quote from Funbeat user on 5 February 2008, 21:35Oj, det kan man prata om länge 🙂
Men läs först:
http://www.marathon.se/news/article.cfm?ThemeId=255
Oj, det kan man prata om länge 🙂
Men läs först:
http://www.marathon.se/news/article.cfm?ThemeId=255
Quote from ellen olsson on 5 February 2008, 21:44För 1000-metersintervaller så skulle jag nog snarare vila ca. 3 minuter och köra dem som intervaller för att höja VO2Max enligt något som liknar ett mer klassiskt 4x4-upplägg. Då får man väldigt bra effekt.
För 1000-metersintervaller så skulle jag nog snarare vila ca. 3 minuter och köra dem som intervaller för att höja VO2Max enligt något som liknar ett mer klassiskt 4x4-upplägg. Då får man väldigt bra effekt.
Quote from Funbeat user on 5 February 2008, 21:465 x 1000 m finns i Szalkai:s halvmara-program och han förordar 90 sekunders ståvila mellan intervallerna. Jag brukar dock gå runt lite lätt under vilan när jag kör dessa.
5 x 1000 m finns i Szalkai:s halvmara-program och han förordar 90 sekunders ståvila mellan intervallerna. Jag brukar dock gå runt lite lätt under vilan när jag kör dessa.
Quote from Funbeat user on 5 February 2008, 22:41Lång eller kort vila, det är frågan. När farten till att börja med ska upp gäller lång vila. När farten väl är där kan man korta ner på vilan för att få fartuthållighet. Det förvånar mig faktiskt att så många intervallupplägg inte ägnar uppmärksamhet åt h
Lång eller kort vila, det är frågan. När farten till att börja med ska upp gäller lång vila. När farten väl är där kan man korta ner på vilan för att få fartuthållighet. Det förvånar mig faktiskt att så många intervallupplägg inte ägnar uppmärksamhet åt h
Quote from Funbeat user on 5 February 2008, 22:51Hm.. Jag som brukar kolla pulsen, den ska ner på 125 innan jag ger mig av igen. Blir det fel då?
Hm.. Jag som brukar kolla pulsen, den ska ner på 125 innan jag ger mig av igen. Blir det fel då?
Quote from Funbeat user on 5 February 2008, 22:54Nej, det är ungefär som kort vila, skulle jag tro (om man som jag känner mig riktigt återhämtad först vid 100bpm)
Nej, det är ungefär som kort vila, skulle jag tro (om man som jag känner mig riktigt återhämtad först vid 100bpm)
Quote from Funbeat user on 5 February 2008, 23:05Ok, jag kan ju iofs ta tiden på pulsen nästa gång (om jag kommer ihåg det, jag brukar vara rätt slut när jag håller på) men så himla lång tid känns det inte som att det tar. Inte 3-5 minuter iaf, det skulle jag inte tro.
Vid 125 känns det ok igen, då har
Ok, jag kan ju iofs ta tiden på pulsen nästa gång (om jag kommer ihåg det, jag brukar vara rätt slut när jag håller på) men så himla lång tid känns det inte som att det tar. Inte 3-5 minuter iaf, det skulle jag inte tro.
Vid 125 känns det ok igen, då har
Quote from ellen olsson on 5 February 2008, 23:24> Inte 3-5 minuter iaf, det skulle jag inte tro.
Intervallen ska vara ca 4 minuter och den aktiva vilan ca 3 minuter - den kan dock vara lite kortare om pulsen sjunker tillräckligt snabbt. Anledningen till att jag skrev 3-4 minuters vila var att jag fick
> Inte 3-5 minuter iaf, det skulle jag inte tro.
Intervallen ska vara ca 4 minuter och den aktiva vilan ca 3 minuter - den kan dock vara lite kortare om pulsen sjunker tillräckligt snabbt. Anledningen till att jag skrev 3-4 minuters vila var att jag fick
Quote from Funbeat user on 5 February 2008, 23:32Som vanligt finns det många motstridiga åsikter, och det finns knappast en evig sanning. Lyckligtvis, vad skulle man annars tjata om på forumet 🙂
Jag skulle rekommendera ett liknande upplägg som Lorenzo Nesi beskriver i texten som Leif länkade till. De
Som vanligt finns det många motstridiga åsikter, och det finns knappast en evig sanning. Lyckligtvis, vad skulle man annars tjata om på forumet 🙂
Jag skulle rekommendera ett liknande upplägg som Lorenzo Nesi beskriver i texten som Leif länkade till. De