Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

ok Pontus,

Om det är snabbhet för 5-6 km man är ute efter.. är då 400m att föredra?

Jag är nog egentligen inte rätt person att svara på det, eftersom jag aldrig tävlar på sträckor under milen. Jag skulle gissa att 400-metersintervaller är bra för de sträckorna.

Nu lägger jag mig i lite också...Om du vill bli snabb på 5-6km så skulle jag köra längre intervaller. Lorenzos upplägg är riktigt bra. 400-ingar är mer tävlingsförberedande.

Som sagt, lång vila om farten ska upp (och mjölksyran hinna spolas ut), kort vila om fartuthållighet ska uppnås. Sedan är tiderna inte huggna i sten utan beroende av hur lång intervallen är och hur snabbt man sprungit relativt sin form. En minut på en tus

Jag brukar ta 90 sek vila enl Johan N´s koncept. Efter första intervallen känns 90sek ganska långt men efter fjärde så går ju dessa 90 sek väldigt fort. Jag brukar gå runt huset i vilan ett varv och jag skriver km tiderna på bilens bakruta i dammet. Bruk

Får jag också lägga mig, trots att jag inte är någon expert?

Louise, Du och jag strävar mot samma mål, dvs Göteborgsvarvet under en viss tid (jag har som mål~2:00, och har sprungit två halvmaror tidigare) och det jag har lärt mig, läst in mig på och även

Tack för alla bra svar. Nu ska jag träna upp konditionen 😀

Jag förstår mig inte på uträkningen på http://www.marathon.se//news/kalkyl5.cfm

Om jag springer 5 km på 27 min så får ska jag springa tusingintervallen på 6 min. Det måste vara något fel. Jag borde ju springa snabbare än 6 min, t ex 5 min.

Ja, Louise detta har jag också funderat på. Har varit inne och kollat på denna länk. Hoppas någon kan ge ett bra svar.
Vilken intervallfart är lämpig när man springer 5 km på 27 min? Inte kan det väl vara 6 min / km?

Tröskelfarten ska motsvara den fart du ska kunna springa med bibehållen fart i en timma. Och lite beronde på hur uthållig man är så tappar lite över distansen. så därför är inte 6min så konstigt. Men siffrorna är inte huggna isten och tänk på att man ska