Quote from Funbeat user on 6 February 2008, 10:17Jag kör vilan efter tempot och sträckan. Kör jag hög volym t ex 18 km fördelat på intervaller så har jag 30 sek paus efter 1 km, 45 sek paus efter 2 km och 60 sek paus efter 3 km. Korta pauser för att farten inte ska bli för hög. Jag ökar volym och minska
Jag kör vilan efter tempot och sträckan. Kör jag hög volym t ex 18 km fördelat på intervaller så har jag 30 sek paus efter 1 km, 45 sek paus efter 2 km och 60 sek paus efter 3 km. Korta pauser för att farten inte ska bli för hög. Jag ökar volym och minska
Quote from Catharina Brattlin on 6 February 2008, 10:18Precis, Peter, Du tog orden ur min mun och hann före. 😀
Som sagt, Lousie, stirra Dig inte blind på hastigheterna i siffror. Gå efter Din puls, som säger Dig om Du jobbar i rätt tempo, och på pulsen märker Du också om Du måste öka på hastigheten, sänka v
Precis, Peter, Du tog orden ur min mun och hann före. 😀
Som sagt, Lousie, stirra Dig inte blind på hastigheterna i siffror. Gå efter Din puls, som säger Dig om Du jobbar i rätt tempo, och på pulsen märker Du också om Du måste öka på hastigheten, sänka v
Quote from Fredric Lagerström on 6 February 2008, 10:36Jag var inne och kollade din träning nu Louise. Så duktigt som du springer tycker jag absolut att du inte ska behöva ligga i 6 minuters fart. Neråt 5 min är inga problem för dej. Du har löptränat länge och idogt. Ingen nybörjare tycker jag.
(t+)
Sedan ka
Jag var inne och kollade din träning nu Louise. Så duktigt som du springer tycker jag absolut att du inte ska behöva ligga i 6 minuters fart. Neråt 5 min är inga problem för dej. Du har löptränat länge och idogt. Ingen nybörjare tycker jag.
(t+)
Sedan ka
Quote from Funbeat user on 6 February 2008, 10:42Tackar, tackar! Nej 6 min tempo är lite långsamt för mig 🙂
Tackar, tackar! Nej 6 min tempo är lite långsamt för mig 🙂
Quote from Funbeat user on 6 February 2008, 10:54Ja, intervallerna måste ju ta så pass att man är trött efteråt, annars är det ju noll mening med dem! Det viktiga är att köra så de känns och att flåset kommer igång under den senare halvan av intervallen. Kommer flåset igång direkt efter start är det san
Ja, intervallerna måste ju ta så pass att man är trött efteråt, annars är det ju noll mening med dem! Det viktiga är att köra så de känns och att flåset kommer igång under den senare halvan av intervallen. Kommer flåset igång direkt efter start är det san
Quote from Funbeat user on 6 February 2008, 11:10Kalkylatorerna brukar stämma rätt bra om man tränat flera år och ligger på en stabil nivå. Men är man mer färsk så kan det ju vara svårt att veta sin 5km resp. miltid i dagsläget. Ger man då sin gamla tid, och tränat mycket därefter, så blir ju de föresla
Kalkylatorerna brukar stämma rätt bra om man tränat flera år och ligger på en stabil nivå. Men är man mer färsk så kan det ju vara svårt att veta sin 5km resp. miltid i dagsläget. Ger man då sin gamla tid, och tränat mycket därefter, så blir ju de föresla
Quote from Funbeat user on 6 February 2008, 13:19Lady G, jag har också testat med pulsen som "viloindikator". Har dock utgått ifrån en teori som säger att om det tar längre än två minuter att gå ner till 120 har man kört antingen för fort eller för länge, och om det tar mindre än en minut så har man kör
Lady G, jag har också testat med pulsen som "viloindikator". Har dock utgått ifrån en teori som säger att om det tar längre än två minuter att gå ner till 120 har man kört antingen för fort eller för länge, och om det tar mindre än en minut så har man kör
Quote from Funbeat user on 6 February 2008, 13:32Det är 3-5 minuter det INTE tar, snarare kortare tid 🙂
Med tanke på att löpbandet inte hinner nollställa sig mellan intervallerna kan det ju inte ta över 2 minuter när jag tänker efter. Displayen på löpbandet nollställer sig nämligen efter 2 minuters i
Det är 3-5 minuter det INTE tar, snarare kortare tid 🙂
Med tanke på att löpbandet inte hinner nollställa sig mellan intervallerna kan det ju inte ta över 2 minuter när jag tänker efter. Displayen på löpbandet nollställer sig nämligen efter 2 minuters i
Quote from Funbeat user on 6 February 2008, 13:40Jag har för mig att jag på flera ställen läst att man rekommenderar att vänta med intervallträning tills man är nere på milen under 60 min. Stämmer det eller är det dumheter?
Jag har för mig att jag på flera ställen läst att man rekommenderar att vänta med intervallträning tills man är nere på milen under 60 min. Stämmer det eller är det dumheter?
Quote from Urban Nilsson on 6 February 2008, 13:46Jag har också läst det på flera ställen. Påståendet som ofta följer är att man då får ut lika mycket av vanlig distans som intervaller. Troligen på att ens maxfart/tröskel/medeltempo troligen är rätt så nära varandra.
Jag har också läst det på flera ställen. Påståendet som ofta följer är att man då får ut lika mycket av vanlig distans som intervaller. Troligen på att ens maxfart/tröskel/medeltempo troligen är rätt så nära varandra.