Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningULTRA-gruppen.
You need to log in to create posts and topics.

Kjell:

Det framgår ganska klart och bra på följande site:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ultrarunning

Dessutom har den frågan tagits upp på Ultradistans siten:

http://www.ultradistans.se/ultradistans_ultra.html

Man kan väl säga att efter 50 k räknar

Tack för bra å snabb data Staffan.... Men en tidsloppdeltagare är ju inte så illa det heller. Tror jag kör på med det ett antal år till..ja sen så får vi väl se..;););)

Staffan, Nja. enligt ultradistans är ju allt över maran ultra så vad du fått 50k ifrån är en gåta eller bara din egna åsikt..

"Ultradistans, även kallat ultramarathon, är en löptävling på sträckor som är längre än den traditionella maratondistansen 42,1

Linda:

Det var min egna åsikt läsar men på flera siter i Usa så räknar det flesta en Ultra alla distanser över 50k inte över 26.2 miles. Men som sagt det åsikten var högst personlig 🙂

Då skriver man "Jag tycker att..." inte "Man kan väl säga att efter 50 k räknar man det som Ultra"

Var glada.
På 80-talet började en ultra vid 100K.

Det mellan marathon och 100K ansågs vara "ultramarathon".

Det fanns då inga officiella regler.
Finns fortfarande inte, då Ultra är nåt som friidrottsförbund världen över ej accepterar. Oavsett vad de blu

En ultra är allt som är längre än 42 195 meter. Munkastigens terränglopp som är 44 km räknas alltså som en ultra. Jag ser inget problem här.

Officiella Svenska Mästerskap på 100 km och 24h vore enormt roligt. Men det kan nog inte bli verklighet innan de

K-G. Hmm, det där med 6-timmars... Jag har själv svårt att se det som en ultra. Det skulle ju innebära att de nio sista löparna i Stockholm Marathon 2009 faktiskt sprang en Ultra. Eller...? 😀

Varför skulle det inte vara en ultra, att springa i 6 timmar? Det är ju inte tiden utan distansen som definierar om det är ultradistanslöpning eller inte.

Om sen nån tar 6 timmar på sig att springa ett maraton gör det inte sträckan till nåt annat än mara

De flesta som springer ett marathon springer ju några meter längre än 42 195m. Har man då gjort en ultra?