Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningULTRA-gruppen.
You need to log in to create posts and topics.

Christer: du har nog rätt. Och kanske särskilt i forum, där det skrivna ordet är så lätt att missförstå. Så en officiell definition fyller nog en funktion.

Sedan är jag nog lite inne på Zebbans personliga definition av ultra. SUM var en fantastisk upple

Kul läsning. Och för att krångla till det lite, om man tillryggalägger tex 45k, men det tar väldigt lång tid för att man går en hel del. Är man då en ultralöpare? Nån speciell procent som är dtagbar som får vara gång och att man ändå kan benämna sig ultra

Kristina.

Gör det inte i Norge, för där går gränsen vid 50K.

Kul med klara och koncisa regler som gäller allmänt.

Skriver i nästan alla mina inlägg nåt åt:
Var glada, njut av vad ni kan åstadkomma.

Oavsett sträckan ni går, joggar eller springer.

Jag

Upplever man att man gjort en ultra så är det en ultra.

Ja för fanken Fia-Lotta - är snittfarten över 5 minuter, oavsett ultraloppets längd/tid, så är det fan inte löpning och får alltså överhuvudtaget inte räknas. Då bör man förflytta sina diskussioner till Gång- och vandrarförbundets sidor. Det säger jag nu.

För övrigt ställer jag mig bakom Annicas förklaringar:

Löpare A springer 41km på 6 timmarsloppet och har inte gjort en mara, inte gjort en ultra men däremot klarat av ett tidslopp.

Löpare B springer 42 195m på 6 timmarsloppet och klarar en mara och ett

tycker jag också. Därefter kommer diskussionen om vad som är löpning.... Var och en får ha sin definition tycker jag. Själv har jag sprungit ultradistanser, dock inte på tävling. Är jag då en ultralöpare måntro? 😀 Nä,jag bryr mig inte, jag springer och

Man ska inte definiera ihjäl löpglädjen. Spring och var glad.

Och för att även instämma i det Per skriver så känner jag att om jag har tagit mig fram (mestadels springandes) så fort jag kan under 6 timmar på ett sex timmarslopp så känner jag mig som en ultralöpare, även om jag inte har hunnit mer än 42195 meter.

H

Hastigheten får väl sättas i förhållande till längden på loppet och till banans svårighet.

Maxtiden för TEC 100 miles är 30 timmar, vilket kräver en rätt låg snitthastighet - 11 min/km. Ändå är det ett rejält fysiskt och mentalt kraftprov att fullfölja