Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningULTRA-gruppen.
You need to log in to create posts and topics.

I Honolulu får ( åtminstone fick ) man hålla på i 11 timmar på deras marathonlopp.
Förläng det till 12 ( man kan ju sätta sig ner och invänta just 12:00 ),
och vips kan man bokföra ett 12H.(H:)

Ett 12H är ju dubbelt så mycket ultra som ett 6H.
Eller?;)

Anders.

Ett korrekt mätt marathonlopp är:
42.195 + 42 meter långt.
42 meter extra är en s.k. säkerhetsmarginal.

De allra flesta marathonlopp är således längre än 42.195 meter även om man följer den kortaste vägen.

Det är den officiella, uppmätta distansen som avses i distanslopp som avgör om man sprungit en mara eller en ultra.

Yippee.
Nej.
Skulle aldrig falla mig in i att räkna det officiellt uppmätta marathonloppet på 1.4K som ett marathonlopp.

Den exakta längden kommer jag ej ihåg.
Tror det var 1.432 meter eller så.
Sträckan var officiellt uppmätt.

Tyvärr är det ju så att d

Håller med Annika. Har man fullföljt ett lopp vars officiella distans är längre än 42 195 meter inom den officiella maxtiden så har man genomfört en ultra.

Vertex Fjällmarathon (43 km) är den kortaste ultran i Sverige.

Det jag menar, Lady G, är att ett sex-timmars inte behöver bli längre än 42 km, beroende på hur snabbt man springer. Är det då en ultra?

Egentligen spelar det inte så stor roll. Eller gör det det? Nu blir jag fundersam själv. Varför verkar det vara så vi

Ett marathon är ju per definition ett marathon, så även om man tar en extra sväng så har man ju i slutändan avklarat ett marathon.

Allt över marathondistansen anses väl vara en ultradistans, men sen får ju var och en ha sin egen definition. Personligen h

Joakim: Det är bra för mänsklig kommunikation om orden man använder är väl definierade.

Joakim, ska man vara petig och det får man vara tycker jag så har man inte gjort en ultra om man springer kortare än maratondistansen på tidsloppet. Däremot har man fullföljt ett tidslopp (vilket inte per definition behöver vara en ultra, men skulle kunna

Så var den fisken benad och klar 😉