Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningUltraintervaller.
You need to log in to create posts and topics.

Har aldrig provat dessa långa intervallpass men det kanske kan vara skoj att testa som alternativ till helgens vanliga långpass. Låter lagom med 3 x 10 km:)

Den här diskussionen fick även mig att testa, och det var ju ett kul sätt att kuta lite längre på en dag och ändå känna mig förhållandevis fräsch i benen efteråt. Nöjde mig också efter tre rundor eftersom det inte kändes lika glatt på slutet och andra gör

Kul att Du gillade det RC! 🙂

Nu vill inte jag alls ta åt mig äran, utan tanken om ultraintervaller istället för långpass slog mig när jag, en söndag, pga "livet", fick dela upp ett långpass och en löparvän kallade mina pass den dagen för just ultrainte

När ni kör detta, vilket tempo håller ni på varje intervall? Är det normalt 10k-tempo eller är det 30k-tempo?

Jag kommer att testa det här under året, men inte än, måste ta mig tillbaka upp till lite längre distanser först.
__
Fredrik

6-timmarstempo. 😉

För mig är inte distansen viktig utan "tiden" ute, så jag har försökt hålla det snittempo som jag planerar att hålla på tävlingen.

Hur rutinerade ultraintervallslöpare gör, det vet jag inte.

Elov Olsson körde en hård variant på dessa intervaller:)

Jag höll lite mer än minuten över vad jag gör på milen/km, vilket nog egentligen är för fort för en träning. Det är nog inte fel att ligga 1:30 - 2:00 över kanske? Tänker nog försöka ta det lite lugnare nästa gång om jag skall kuta 5*10 km.

Sylvia skrev
> Hur rutinerade ultraintervallslöpare gör, det vet jag inte.

Jag vet inte om jag vill kalla mig rutinerad, men jag har varit med några gånger på tävlingsformen av ultraintervaller som jogg.se anordnar. Då springer man 10 km var tredje timme

Precis som Erik körde jag en mil var tredje timme i mitt normala långpasstempo (runt 50min/mil). Fungerade bra. Ute i 50 min, duscha (ja, efter varje 🙂 ), äta nåt snabbt och i säng. Upp 10 min innan nästa och iväg på slaget. Fungerade hur bra som helst.

Tänker fråga lite kritiskt 🙂
Bara att springa 10km varje dag 8 dgr i rad är tillräckligt jobbigt och mer än vad de flesta kör och då tänker jag att man omöjligt kan vara pigg på riktigt om man kör alla dessa under en och samma dygn?
Säger inte att känsl