Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningUltralöparnas fettintag
You need to log in to create posts and topics.

Sylvia, frågan är "hönan eller ägget" 🙂 Viktminskningen i sig ger ett minskat insulinbehov eftersom som övervikt ofta är synonymt med insulinresistens. (för typ 2 som ju kan ha normal insulinproduktion)

Men självklart kan man minska behovet av insulin

Funderar också på alla dessa proteintillskott. Något visst vassleprotein har ju visat sig ge insulinpåslag om jag minns rätt.

Anders, du kan googla GLP1. Ett hormon som produceras i tarmen. Sänker blodsockret.

Katarina, jag är fullt medveten om det Du skriver. 🙂

Men i de fallen som jag tänker på har personerna varit av typ 1, dvs ingen som helst produktion av kroppseget insulin, inte det minsta överviktiga och relativt unga utan övriga riskfaktorer. Ändå ha

Ja, verkligen intressant ämne!

Men ibland tror jag inte man kan översätta all sjukdomslära till idrotten. Det kanske inte är så förödande med lite insulinpåslag för en idrottare i tävlingssammanhang. (och nu menar jag på D-DAY) Om insulinkänsligheten är

Intressant diskussion! Men får erkänna att jag inte lusläst alla inlägg men skummat endel.

Det som jag reagerade på var att någon skrev att "äter man kolhydrater under träning sabbas fettförbränningen". Detta håller inte jag med om riktigt. Insulinnivån

Katarina, håller helt med. Sjukdomslära är en sak, träningslära en annan...men det är kul att dividera! Tycker nog ändå att vi har kommit fram till rätt bra konklusioner ändå. Tack för komplimangen, förresten! 🙂

Karin, ungefär det Du skriver har vi red

Sylvia: hehe ok, jo jag insåg när jag sparat inlägget att jag missat hela den sista sidan av diskussionen 🙂

Men kolhydrater sabbar inte fettförbränningen, inte UNDER träningspass iaf, så mkt vet jag. Och det har Colting sagt, och hans ord är lag (H)

Håller med Karin...gillar honom också! 🙂

Karin,
tanken med att inte tillföra kohydrater under t ex långpass är att tvinga in kroppen på fettförbränning. Ju effektivare du är desto mindre andel kolhydrat kommer du behöva använda och desto mer energi från fett. Med träning blir du också snabbare t