Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningUltralöparnas fettintag
You need to log in to create posts and topics.

Anders, vem har sagt att kost vid träning är okomplicerat? 🙂

Dök ner i min bok i Klinisk Kemi, och där stod att insulin cirkulerande i blodplasma har en halveringstid på omkring 3 minuter, så hela processen går tydligen väldigt snabbt. Hur mycket insul

Hm... det där med insulin är ju inte konstant. Har gjort clampar dvs belastningsundersökningar där man "kopplar förbi" kroppens egen insulinproduktion genom att tillföra insulin. Sedan gasar man med glukos för att se hur mycket glukos en individ pallar. d

Bara för att göra det extra intressant. Men om insulinet hade varit så förödande för fettförbränningen så hade väl inte cyklister dopat sig med det?

Som David så många gånger påpekat för oss, "det finns inga feta cyklister"

Skälet till att insulin är på listan är att det ökar inlagringen av glykogen och därmed återhämtningen. Vidare så har insulin en anabol effekt och den kan utnyttjas för muskelbyggnad.

Det var inte det jag frågade efter.

Det kan vara bra för ultralöpare att veta...

Sylvia, så skulle det kunna vara. Annars är det nya heta att kolhydrater och fett i kombination är det värsta: insulinpåslag som lagrar allt fettet.

Om du frågar Maffe himself så skulle han i sin självgodhet svara att en högpulsare behöver hans träning

Katarina, det är det jag också funderar på hur stor effekt insulin har vid fysisk aktivitet. Jag har ju en kompis som är Doktor Insulin, ska kolla med honom. Men igen har det väl med intensiteten att göra. Men på nåt sätt måste man tillföra och absorbera

😀

Uj, Anders, då får jag väl lägga av med mina Snickers...Skämt åsido, det nya rönet har jag faktiskt inte hört/läst. Har Du något läsbart Du kan hänvisa till?

Det lilla jag känner till om kombinationen fett/kolhydrat är att fettet sänker det glykemis

Sylvia,
Jag ska leta efter var jag hittade det, jag kan ju ha missuppfattat också. Kör förresten också med snickers när jag cyklar, love it.

Maffetone går inte att överbevisa. Går det bra så bevisar det att metoden är bra, går det jättelångsamt bevisar d