Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningUltralöparnas fettintag
You need to log in to create posts and topics.

Ganska många cyklister har empiriskt undersökt fettförbränningsträning och kastar inte i sig kolhydrater o protein så fort de kommer in genom dörren.

Snart har proteintalibanerna vaknat och då måste alla äta gainers, shake rattle and roll med mera innan

Anders; jo, det var ett tag sen jag också läste biokemi...:-)

Givetvis har Du rätt i att insulinets uppgift är bl a att signalera till lever och muskler att börja lagra glukos i form av glykogen (och därigenom sänka blodockret, som är farligt vid för hög

Mkt intressant tråd, har endast hunnit skumma (precis hemkommen efter semester utan uppkoppling), men vill bara snabbt slänga in en blänkare om att intensitetsgraden i viss mån styr vad som är fysiologiskt möjligt att metabolisera. Ett 100 km-lopp springe

Fredrika, jag tror också, som jag skrev i förra inlägget, att det är kombinationen kolhydrat+fett som gäller vid långa lopp vid moderat intensitet. För att spara på det lagrade glykogenet och för att ge fettförbränningen en extra skjuts i rätt riktning. M

Min första spontana reflektion i diskussionen är; kanske serverar man vad som efterfrågas på ultralopp? (vilken intressant frågeställning förresten Anders!)

Jag har aldrig sprugit något ultralopp i Sverige. Har bara egen erfarenhet av långa lopp över dy

Katarina,
Jo, jag har nog blivit något klokare: nu inser jag hur lite jag fattar 🙂 Det händer ju massor på just det här området och ja, kanske är vissa av de saker du lärt dig av Saltin förlegade eller iaf ifrågasatta. Kanske har han t o m bytt spår li

Sylvia,
Då tror jag att jag fattar dig bättre. Fast nu börjar det bli riktigt komplicerat också… Det skulle kunna vara så att fettet gör att insulinpåslaget blir mindre och fettförbränningen effektivare. Det är ju en tanke. Det skulle isåfall också gynnas

Anders, håller med dig fullständigt, ju mer man läser och tränar desto ödmjukare blir man iför det faktum att kroppen är komplicerad:-)

Förresten jag ska återkomma nästa år efter 8 etapper i alperna. Ska bli intressant vilken taktik jag kommer välja. I d

Fredrika, det är just det med intensiteterna som är en del av det intressanta. Kollar man på elittriathleter på långdistans så är det tränade i att köra väldigt effektivt och hårt vid en viss intensitet där man fortfarande har hög andel energi från fett.

Katarina:
Haha, Rune tar sig in överallt, det vet du 🙂
Ok, då fattar jag Saltin. Ja du, i Alperna blir nog Pizza va? Ostfondue?

Ultra-Kuriosa: Jag är döpt efter Anders Gärderud enligt pappa, då kan jag väl få döpa min son efter Sveriges främsta ultralö