Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningUndvika förkylningar
You need to log in to create posts and topics.

Här hittade jag ett väldigt konkret råd: "Att sova mindre än 7 timmar visade sig innebära 2.94 gånger större risk för att bli förkyld efter att man utsatts för viruset".

Se mer på http://traningslara.se/mer-om-somn-ny-studie-om-immunforsvarets-paverkan/

Ojojoj, då ligger jag väldans risigt till. (H)

Jag ligger fint till, jag siktar alltid på minst 7 timmars sömn! 😀

Man är helt uppenbart olika mottaglig för infektioner från person till person. En del blir "alltid" sjuka och en del "aldrig". Hygien är bara en del av det hela. Sen MÅSTE man inte bli sjuk varje gång man träffar på ett nytt virus, annars vore vi ju sjuka

Om jag haft en ovanligt stressig period så kommer förkylningen som ett brev på posten när jag väl får det lite lugnare och slappnar av.

Det här var lite intressant:

"Sven Britton, professor i infektionssjukdomar, är förkyld. Han berättar att det finns 400 förkylningsvirus, och att han precis har fått ett av dem.

– Det positiva är att alla ger livslång immunitet. Så det här viruset komme

🙂 tyvärr är väl virusen inte så immuna mot mutationer, så att säga.

Jag är också förkyld. Jag tycker att förkylningarna jag får alla är lite unika. Den ena är inte riktigt den andra lik. Lite olika förlopp. Den jag har nu är nog en klassiker. Det började med halsont på måndags sedan har det tillstött kraftig snuva. Idag h

Om dessa 400 olika virus nu inte skulle mutera (och därmed ge livslång immunitet) skulle man behöva beta av 5 virusförkylningar per år om man tog det jämnt fördelat över ett 80-årigt liv. Lägg XXX bakteriella förkylningar till detta.

-Nä, fortsätter håll

Antioxidanter i mängder är ju bra för att stärka immunförsvaret. Är väl rätt extrem gällade hälsa för att jag är så enormt beroende av träning. Jobbar som vikarie på dagis/fritids och inte haft en förklylning på drygt tre år. Sömnen som många påpekat är ä