Quote from Funbeat user on 19 April 2012, 09:20Nej Christer, för den verkar inte i horisontalled.
Nej Christer, för den verkar inte i horisontalled.
Quote from Elias Engqvist on 19 April 2012, 09:48Du har rätt, jag tänkte på kraften som används...
Du har rätt, jag tänkte på kraften som används...
Quote from Elias Engqvist on 19 April 2012, 09:58Efter att ha tänkt efter riktigt ordentligt: Du har nog rätt Lars.
Applicerat på ett plant underlag:
Det enda teoretiska kraften som måste övervinnas mha frånskjut i längdriktningen är luftmotståndet!För en löpare att hålla konstant hastighet måste h*
Efter att ha tänkt efter riktigt ordentligt: Du har nog rätt Lars.
Applicerat på ett plant underlag:
Det enda teoretiska kraften som måste övervinnas mha frånskjut i längdriktningen är luftmotståndet!
För en löpare att hålla konstant hastighet måste h*
Quote from Funbeat user on 19 April 2012, 10:08Frågan om inbromsande kraft på grund av hur man sätter i foten är intressant. Här vet jag inte hur stor påverkan den har, men den mycket väl vara klart större än försumbar.
För att spekulera lite, så skulle jag tro att det är just vad löpekonomi handlar
Frågan om inbromsande kraft på grund av hur man sätter i foten är intressant. Här vet jag inte hur stor påverkan den har, men den mycket väl vara klart större än försumbar.
För att spekulera lite, så skulle jag tro att det är just vad löpekonomi handlar
Quote from Elias Engqvist on 19 April 2012, 10:12Glöm nu inte att ditt resonemang handlade bara om de horisontella krafterna. Dvs friktion kontra luftmotstånd. Vid backar kommer friktionen också att användas för att lyfta upp din kropp!
Glöm nu inte att ditt resonemang handlade bara om de horisontella krafterna. Dvs friktion kontra luftmotstånd. Vid backar kommer friktionen också att användas för att lyfta upp din kropp!
Quote from Funbeat user on 19 April 2012, 10:21Inte i nedförsbackar, Christer... 😉
Inte i nedförsbackar, Christer... 😉
Quote from Funbeat user on 19 April 2012, 10:57Jag tror nog att lättas att förstå detta med friktionskraften är att studera två fall på hal is.
Detn ena med hal skor och det andra med dubbar. Den med hala skor kommer ingenstans eller kommer att ramla omkull och den med bra dubb kan springa som på somm
Jag tror nog att lättas att förstå detta med friktionskraften är att studera två fall på hal is.
Detn ena med hal skor och det andra med dubbar. Den med hala skor kommer ingenstans eller kommer att ramla omkull och den med bra dubb kan springa som på somm
Quote from Funbeat user on 19 April 2012, 11:11Jag har sett Bambi.
Jag har sett Bambi.
Quote from Elias Engqvist on 19 April 2012, 11:43Håkan, nu är ju det här en väldigt teoretisk diskussion, åtminstone för mig. Sätter man inte ner fötterna exakt korrekt med 0 friktion halkar man ju åt sidan och springa på yta med 0 friktion kräver ju att man accelererat upp först.
Håkan, nu är ju det här en väldigt teoretisk diskussion, åtminstone för mig. Sätter man inte ner fötterna exakt korrekt med 0 friktion halkar man ju åt sidan och springa på yta med 0 friktion kräver ju att man accelererat upp först.
Quote from Funbeat user on 19 April 2012, 13:02Se film om att springa på is: http://www.youtube.com/watch?v=S_pNb01YoSA
Man behöver så klart lite friktion för att öka farten, men inte mycket.
Se film om att springa på is: http://www.youtube.com/watch?v=S_pNb01YoSA
Man behöver så klart lite friktion för att öka farten, men inte mycket.