Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Nej Christer, för den verkar inte i horisontalled.

Du har rätt, jag tänkte på kraften som används...

Efter att ha tänkt efter riktigt ordentligt: Du har nog rätt Lars.

Applicerat på ett plant underlag:
Det enda teoretiska kraften som måste övervinnas mha frånskjut i längdriktningen är luftmotståndet!

För en löpare att hålla konstant hastighet måste h*

Frågan om inbromsande kraft på grund av hur man sätter i foten är intressant. Här vet jag inte hur stor påverkan den har, men den mycket väl vara klart större än försumbar.

För att spekulera lite, så skulle jag tro att det är just vad löpekonomi handlar

Glöm nu inte att ditt resonemang handlade bara om de horisontella krafterna. Dvs friktion kontra luftmotstånd. Vid backar kommer friktionen också att användas för att lyfta upp din kropp!

Inte i nedförsbackar, Christer... 😉

Jag tror nog att lättas att förstå detta med friktionskraften är att studera två fall på hal is.
Detn ena med hal skor och det andra med dubbar. Den med hala skor kommer ingenstans eller kommer att ramla omkull och den med bra dubb kan springa som på somm

Jag har sett Bambi.

Håkan, nu är ju det här en väldigt teoretisk diskussion, åtminstone för mig. Sätter man inte ner fötterna exakt korrekt med 0 friktion halkar man ju åt sidan och springa på yta med 0 friktion kräver ju att man accelererat upp först.

Se film om att springa på is: http://www.youtube.com/watch?v=S_pNb01YoSA
Man behöver så klart lite friktion för att öka farten, men inte mycket.