Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Inflikar att jag tycker mig ha sett att distanslöpare brukar ha en hälkick i en ganska vid och lång båge upp. Sprinters däremot för hälen mer rakt mot rumpan. Men det kommer nog ganska naturligt när man ökar stegfrekvensen.

Håller med Lars.
Ju fortare desto mer åker hälarna upp.
Vad gäller friktion så har väl det också med farten att göra oavsett om man är framfot, mittfot- eller hällöpare.
Här är det väl lite tvärsom.
Ju långsammare desto mer friktion.
Fötterna har mer

Det som gör att man kommer framåt i löpning är friktionskraften. (nedförsbackar, medvind etc borträknat)
Dvs ju mer kraft framåt man behöver desto större är friktionskraften.
Friktionskraften vid normal löpning är inte my*N. Den gäller bara vid fullt utbi

Håkan: Det låter bra i teorin, men i praktiken stämmer det inte. Frånskjutet är försumbart. Den kraft du behöver övervinna är luftmoståndet, och det motståndet är ofta litet. I alla fall under 20 km/h.

Detta går lätt att konstatera genom att springa på b

Pensjö: Har du någon alternativ förklaring till vad som driver oss framåt, om det inte är friktion/frånskjut?

Jodå. Om vi nu bortser från acceleration och backar, och tittar på normalfallet. Då finns det i princip två motstånd som skall övervinnas. Dels vindmotståndet, och dels intern friktion i kroppen. Det senare bromsar ner, men övervinns inte med frånskjut. D

LP: Nja. Men stunt samma.
Tror detta varit uppe ett antal ggr tidigare och ingen tror väl längre att man kan springa på blankis (dvs noll friktion), eller?
Frånskjutet står för sådär 100% av framdrivningskraften. Om man är intresserad varför man får blås

Apropå bromsande krafter i horisontalled, kan jag tänka mig ytterligare en utöver vindmotståndet. Nämligen en motriktad friktion vid fotisättningen. Till viss del kan denna energi lagras i elastiska vävnader och utnyttjas igen, men knappast 100%.

Jag h

Lars, glömde du gravitationen?

Jag skulle gissa att mycket av friktionen för många inte kommer från det som driver en i rätt rikting, utan snarare från inbromsning, vridning av foten före och i avstampet etc.

Det vore intressant att se en mätning på detta (det borde gå att mäta kraft