Quote from Funbeat user on 16 April 2012, 20:14Inflikar att jag tycker mig ha sett att distanslöpare brukar ha en hälkick i en ganska vid och lång båge upp. Sprinters däremot för hälen mer rakt mot rumpan. Men det kommer nog ganska naturligt när man ökar stegfrekvensen.
Inflikar att jag tycker mig ha sett att distanslöpare brukar ha en hälkick i en ganska vid och lång båge upp. Sprinters däremot för hälen mer rakt mot rumpan. Men det kommer nog ganska naturligt när man ökar stegfrekvensen.
Quote from Funbeat user on 16 April 2012, 20:24Håller med Lars.
Ju fortare desto mer åker hälarna upp.
Vad gäller friktion så har väl det också med farten att göra oavsett om man är framfot, mittfot- eller hällöpare.
Här är det väl lite tvärsom.
Ju långsammare desto mer friktion.
Fötterna har mer
Håller med Lars.
Ju fortare desto mer åker hälarna upp.
Vad gäller friktion så har väl det också med farten att göra oavsett om man är framfot, mittfot- eller hällöpare.
Här är det väl lite tvärsom.
Ju långsammare desto mer friktion.
Fötterna har mer
Quote from Funbeat user on 18 April 2012, 09:27Det som gör att man kommer framåt i löpning är friktionskraften. (nedförsbackar, medvind etc borträknat)
Dvs ju mer kraft framåt man behöver desto större är friktionskraften.
Friktionskraften vid normal löpning är inte my*N. Den gäller bara vid fullt utbi
Det som gör att man kommer framåt i löpning är friktionskraften. (nedförsbackar, medvind etc borträknat)
Dvs ju mer kraft framåt man behöver desto större är friktionskraften.
Friktionskraften vid normal löpning är inte my*N. Den gäller bara vid fullt utbi
Quote from Funbeat user on 18 April 2012, 23:02Håkan: Det låter bra i teorin, men i praktiken stämmer det inte. Frånskjutet är försumbart. Den kraft du behöver övervinna är luftmoståndet, och det motståndet är ofta litet. I alla fall under 20 km/h.
Detta går lätt att konstatera genom att springa på b
Håkan: Det låter bra i teorin, men i praktiken stämmer det inte. Frånskjutet är försumbart. Den kraft du behöver övervinna är luftmoståndet, och det motståndet är ofta litet. I alla fall under 20 km/h.
Detta går lätt att konstatera genom att springa på b
Quote from Funbeat user on 19 April 2012, 07:17Pensjö: Har du någon alternativ förklaring till vad som driver oss framåt, om det inte är friktion/frånskjut?
Pensjö: Har du någon alternativ förklaring till vad som driver oss framåt, om det inte är friktion/frånskjut?
Quote from Funbeat user on 19 April 2012, 08:10Jodå. Om vi nu bortser från acceleration och backar, och tittar på normalfallet. Då finns det i princip två motstånd som skall övervinnas. Dels vindmotståndet, och dels intern friktion i kroppen. Det senare bromsar ner, men övervinns inte med frånskjut. D
Jodå. Om vi nu bortser från acceleration och backar, och tittar på normalfallet. Då finns det i princip två motstånd som skall övervinnas. Dels vindmotståndet, och dels intern friktion i kroppen. Det senare bromsar ner, men övervinns inte med frånskjut. D
Quote from Funbeat user on 19 April 2012, 08:15LP: Nja. Men stunt samma.
Tror detta varit uppe ett antal ggr tidigare och ingen tror väl längre att man kan springa på blankis (dvs noll friktion), eller?
Frånskjutet står för sådär 100% av framdrivningskraften. Om man är intresserad varför man får blås
LP: Nja. Men stunt samma.
Tror detta varit uppe ett antal ggr tidigare och ingen tror väl längre att man kan springa på blankis (dvs noll friktion), eller?
Frånskjutet står för sådär 100% av framdrivningskraften. Om man är intresserad varför man får blås
Quote from Funbeat user on 19 April 2012, 08:58Apropå bromsande krafter i horisontalled, kan jag tänka mig ytterligare en utöver vindmotståndet. Nämligen en motriktad friktion vid fotisättningen. Till viss del kan denna energi lagras i elastiska vävnader och utnyttjas igen, men knappast 100%.
Jag h
Apropå bromsande krafter i horisontalled, kan jag tänka mig ytterligare en utöver vindmotståndet. Nämligen en motriktad friktion vid fotisättningen. Till viss del kan denna energi lagras i elastiska vävnader och utnyttjas igen, men knappast 100%.
Jag h
Quote from Elias Engqvist on 19 April 2012, 09:02Lars, glömde du gravitationen?
Lars, glömde du gravitationen?
Quote from Funbeat user on 19 April 2012, 09:06Jag skulle gissa att mycket av friktionen för många inte kommer från det som driver en i rätt rikting, utan snarare från inbromsning, vridning av foten före och i avstampet etc.
Det vore intressant att se en mätning på detta (det borde gå att mäta kraft
Jag skulle gissa att mycket av friktionen för många inte kommer från det som driver en i rätt rikting, utan snarare från inbromsning, vridning av foten före och i avstampet etc.
Det vore intressant att se en mätning på detta (det borde gå att mäta kraft