Quote from Funbeat user on 13 December 2011, 22:02Aha tack Emil! Men du, spring inte så himla fort nu om du varit skadad och inte löptränat knappt något på sista tiden. Ej läge för expteriment då. Lycka till och rapportera gärna vidare hur det går!
Aha tack Emil! Men du, spring inte så himla fort nu om du varit skadad och inte löptränat knappt något på sista tiden. Ej läge för expteriment då. Lycka till och rapportera gärna vidare hur det går!
Quote from Funbeat user on 13 December 2011, 22:15Min teori är att jag fick ont senast just eftersom jag experimenterat, gjort fel och spänt fotleden för mycket, vilket i sin tur ledde till stela leder och platta landningar, vilket inte knät tyckte om. Jag tror att jag är hel nu, men samtidigt får nästa
Min teori är att jag fick ont senast just eftersom jag experimenterat, gjort fel och spänt fotleden för mycket, vilket i sin tur ledde till stela leder och platta landningar, vilket inte knät tyckte om. Jag tror att jag är hel nu, men samtidigt får nästa
Quote from Funbeat user on 13 December 2011, 22:31Min stegfrekvens ändras inte nämnvärt när jag springer och gränsen mellan löpning och gång ligger nånstans runt 5-6 km/h i mitt fall om jag är barfota, det är helt enkelt skönare för fötterna att byta till löpning där eftersom hälarna får ta för stora smä
Min stegfrekvens ändras inte nämnvärt när jag springer och gränsen mellan löpning och gång ligger nånstans runt 5-6 km/h i mitt fall om jag är barfota, det är helt enkelt skönare för fötterna att byta till löpning där eftersom hälarna får ta för stora smä
Quote from Funbeat user on 15 April 2012, 12:48Eftersom jag fick så många bra och nyttiga tips så känns det som att det minsta jag kan göra är att berätta hur det gick.
Det blev nya skor i slutet av december. Ett par New Balance Minimus Road. Fortfarande lite häluppbyggnad, men det kändes som helt rä
Eftersom jag fick så många bra och nyttiga tips så känns det som att det minsta jag kan göra är att berätta hur det gick.
Det blev nya skor i slutet av december. Ett par New Balance Minimus Road. Fortfarande lite häluppbyggnad, men det kändes som helt rä
Quote from Funbeat user on 15 April 2012, 16:57Emil, jättekul att det går bra för dig. Men vad menar du med sparka bakåt efter varje steg? Det låter inte som någon bra idé. Över huvud taget ska man inte aktivt styra löpsteget. Det enda man aktivt behöver göra är att bli av med omedvetna spänningar. Hö
Emil, jättekul att det går bra för dig. Men vad menar du med sparka bakåt efter varje steg? Det låter inte som någon bra idé. Över huvud taget ska man inte aktivt styra löpsteget. Det enda man aktivt behöver göra är att bli av med omedvetna spänningar. Hö
Quote from Funbeat user on 15 April 2012, 17:18Det finns en sak som ingen nämner (om jag inte missade det). Ett knep är att inte springa lika "högt". Helt enkelt böja lite på knäna. Det är väldigt lite som behövs för att få ett mjukavar löpsteg, det räcker nästan att man tänker tanken. Speciellt behgö
Det finns en sak som ingen nämner (om jag inte missade det). Ett knep är att inte springa lika "högt". Helt enkelt böja lite på knäna. Det är väldigt lite som behövs för att få ett mjukavar löpsteg, det räcker nästan att man tänker tanken. Speciellt behgö
Quote from Funbeat user on 15 April 2012, 17:53Klas, det jag menar är det som instrueras i bland annat denna video: http://www.youtube.com/watch?v=qurKaX6pOQs
Det var svårt att hitta rätt formulering: jag menade inte en aktiv spark utan ett frånskjut som gör att hälen kommer upp lite högre mot rumpan
Klas, det jag menar är det som instrueras i bland annat denna video: http://www.youtube.com/watch?v=qurKaX6pOQs
Det var svårt att hitta rätt formulering: jag menade inte en aktiv spark utan ett frånskjut som gör att hälen kommer upp lite högre mot rumpan
Quote from Funbeat user on 15 April 2012, 21:16Emil, det låter som att du gör helt rätt.
Det är knappast några som seriöst hävdar att hälkicken ska styras i löpning - inte ens Pose-metoden som handlar mycket om hälkicken. Löpskolningsövningar av det där slaget har sin poäng för att förbättra koordina
Emil, det låter som att du gör helt rätt.
Det är knappast några som seriöst hävdar att hälkicken ska styras i löpning - inte ens Pose-metoden som handlar mycket om hälkicken. Löpskolningsövningar av det där slaget har sin poäng för att förbättra koordina
Quote from Funbeat user on 16 April 2012, 19:45Att man har hälkick beror inte på att man aktivt driver foten dit. Foten har en stor hastighet vid nerslaget (relativt löparen), och direkt efter att man lyft den måste den snabbt bromsas in (relativt löparen) så att den framåtgående rörelsen kan påbörjas
Att man har hälkick beror inte på att man aktivt driver foten dit. Foten har en stor hastighet vid nerslaget (relativt löparen), och direkt efter att man lyft den måste den snabbt bromsas in (relativt löparen) så att den framåtgående rörelsen kan påbörjas
Quote from Funbeat user on 16 April 2012, 19:48Man ser ofta rekommendationen att snabbt lyfta bakre foten igen (för att få till en tillräckligt hög stegfrekvens). Detta kan ge intrycket av att man behöver en "hälkick" som driver upp foten, men det är inte riktigt rätt. Bättre är att se det som att sna
Man ser ofta rekommendationen att snabbt lyfta bakre foten igen (för att få till en tillräckligt hög stegfrekvens). Detta kan ge intrycket av att man behöver en "hälkick" som driver upp foten, men det är inte riktigt rätt. Bättre är att se det som att sna