Quote from Catharina Brattlin on 9 May 2008, 14:30Hanna, Jacks förslag kanske låter mesigt, men det är precis så Du ska göra. När jag började springa klarade jag av 4 km, och la följdaktligen på 400 m veckan därpå, 440 m ytterligare en vecka efter osv...jag började alltså "krypa innan jag jag började gå"
Hanna, Jacks förslag kanske låter mesigt, men det är precis så Du ska göra. När jag började springa klarade jag av 4 km, och la följdaktligen på 400 m veckan därpå, 440 m ytterligare en vecka efter osv...jag började alltså "krypa innan jag jag började gå"
Quote from Funbeat user on 9 May 2008, 14:38Man kan göra så Sylvia, men poängen är att 10% ökning i det sammanhanget är fullständigt godtyckligt eftersom det ändå är baserat på hur mycket man tycker är jobbigt/max/lagom första gången man springer. Tumregeln kommer från - och funkar halvskapligt för
Man kan göra så Sylvia, men poängen är att 10% ökning i det sammanhanget är fullständigt godtyckligt eftersom det ändå är baserat på hur mycket man tycker är jobbigt/max/lagom första gången man springer. Tumregeln kommer från - och funkar halvskapligt för
Quote from Funbeat user on 9 May 2008, 14:40Sylvia..
hur kommer det sig att trots att jag vet att ni mer eller mindre sa samma sak, att ditt inlägg var mer acceptabelt? måste vara nått med %-satser och enkla förklaringar för en dum nybörjare.. (#)
(tycker själv att jag ökat belastningar på ligamen
Sylvia..
hur kommer det sig att trots att jag vet att ni mer eller mindre sa samma sak, att ditt inlägg var mer acceptabelt? måste vara nått med %-satser och enkla förklaringar för en dum nybörjare.. (#)
(tycker själv att jag ökat belastningar på ligamen
Quote from Funbeat user on 9 May 2008, 14:42Hanna, procentuträkningen är inte så krånglig som det kan verka.
10% innebär att du tar bort en nolla.
Så här:
2 km är 2000m
10% av 2000m är 200m
2000+200=220010% av 2200 m är 220m
2200+220= 2420Vecka 1 - 2 km
Vecka 2 - 2,2 km
Vecka 3 - 2,4
Hanna, procentuträkningen är inte så krånglig som det kan verka.
10% innebär att du tar bort en nolla.
Så här:
2 km är 2000m
10% av 2000m är 200m
2000+200=2200
10% av 2200 m är 220m
2200+220= 2420
Vecka 1 - 2 km
Vecka 2 - 2,2 km
Vecka 3 - 2,4
Quote from Funbeat user on 9 May 2008, 14:47Vilodagar behöver inte betyda stillasittande dagar. Promenader i måttligt tempo tycker jag man kan räkna som aktiv vila (om man inte är så otränad att promenader är ansträngande då förstås)
Det finns även alternativ till procenträkningen:
Välj ut en lag
Vilodagar behöver inte betyda stillasittande dagar. Promenader i måttligt tempo tycker jag man kan räkna som aktiv vila (om man inte är så otränad att promenader är ansträngande då förstås)
Det finns även alternativ till procenträkningen:
Välj ut en lag
Quote from Catharina Brattlin on 9 May 2008, 14:48Robert, jag förstår att regeln säkert inte funkar för alla. Jag hade dock en lång träningsbakgrund i form av gruppträningspass att stå på, och var följdaktligen inte helt otränad konditionsmässigt. Jag kunde starta lite "högre" och därmed klara milen på k
Robert, jag förstår att regeln säkert inte funkar för alla. Jag hade dock en lång träningsbakgrund i form av gruppträningspass att stå på, och var följdaktligen inte helt otränad konditionsmässigt. Jag kunde starta lite "högre" och därmed klara milen på k
Quote from Catharina Brattlin on 9 May 2008, 14:53Hanna;
"Sylvia..
hur kommer det sig att trots att jag vet att ni mer eller mindre sa samma sak, att ditt inlägg var mer acceptabelt? måste vara nått med %-satser och enkla förklaringar för en dum nybörjare.. "Beror förmodligen på att jag också för 18
Hanna;
"Sylvia..
hur kommer det sig att trots att jag vet att ni mer eller mindre sa samma sak, att ditt inlägg var mer acceptabelt? måste vara nått med %-satser och enkla förklaringar för en dum nybörjare.. "
Beror förmodligen på att jag också för 18
Quote from Funbeat user on 9 May 2008, 15:00Hanna, var lite praktisk nu. Du har ju relativt nära till Hellasgården. Där finns spår på 2.3, 3, 5, 6, 8 och 10 km. 3km-spåret är egentligen 2.3 km med "tillfarter".
2.3-spåret är lätt kuperat, bra underlag och har väl markerade 100m-distanser så det är
Hanna, var lite praktisk nu. Du har ju relativt nära till Hellasgården. Där finns spår på 2.3, 3, 5, 6, 8 och 10 km. 3km-spåret är egentligen 2.3 km med "tillfarter".
2.3-spåret är lätt kuperat, bra underlag och har väl markerade 100m-distanser så det är
Quote from Funbeat user on 9 May 2008, 15:02Tja, jag är nybörjare nu och lufsar väldigt korta sträckor i snigeltempo.
Du hade missuppfattat en sak som jag försökte rätta till. Nu tycker jag att ni låter sura.
Jag kan omöjligen veta på vilken nivå dina mattekunskaper ligger och tycker att min förs
Tja, jag är nybörjare nu och lufsar väldigt korta sträckor i snigeltempo.
Du hade missuppfattat en sak som jag försökte rätta till. Nu tycker jag att ni låter sura.
Jag kan omöjligen veta på vilken nivå dina mattekunskaper ligger och tycker att min förs
Quote from Funbeat user on 9 May 2008, 15:02nej, otränad vill jag inte tycka att jag är, även om jag nog har svårt att säga att jag är tränad eller van vid att träna.. tränar fortfarande först och främst för att bli av med övervikten. nr 2 för att bli stark/snabb
5km sträckan är ju inte allt för d
nej, otränad vill jag inte tycka att jag är, även om jag nog har svårt att säga att jag är tränad eller van vid att träna.. tränar fortfarande först och främst för att bli av med övervikten. nr 2 för att bli stark/snabb
5km sträckan är ju inte allt för d