Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag föredrar att springa (och Cykla !) på Asfalt (enda undantaget kan vara att springa på väggrenen om det lutar).

Om man bara som Jonas säger ökar försiktigt så tror jag inte att det är speciellt mycket farligare än något annat underlag.

Asfalt är inte värre än något annat slätt underlag att springa på. Skillnaden är i hur man förväntar sig att det ska kännas, om du tror att det kommer göra ont så spänner du dig och skadorna kommer som ett brev på posten. Om du däremot inser faktum och sl

Olle har ju naturligtvis fel i sitt påstående att asfalt inte är värre att springa på än något annat slätt underlag. Skador uppkommer på förhand genom att utsätta sig för ett monotont underlag (där varje steg ser likadant ut) i kombination med underlagets

Anders, naturligtvis? Varför visar den senaste forskningen på området att det är hur löparen förväntar sig att underlaget känns som framför allt påverkar kollisionskrafterna i landningen i så fall?

Har inga vetenskapliga artiklar att dra fram, men kan nämna att jag själv joggat/sprungit delvis på asfalt ända sedan jag började springa. Har aldrig känt av några problem som jag tror skulle avhjälpas av annat underlag. Ett bra par skor och mental tränin

Johanna, jag är på din linje. Jag springer också mest på asfalt, och de problem jag fått genom åren har berott på andra saker.

Nu är jag ju inte en fullt frisk människa eftersom jag lider av fetma...

Och jag kan konstatera att det känns sämre i benen efter den här löpturen än det gjorde efter den förra som var i ett jättemjukt löpspår. Sen om det är mentalt kan man ju fundera på

Själv föredrar jag att springa på asfalt och har alltid gjort.

Det jag kan rekommendera är att kolla runt där man bor, är det mest asfalt eller mest grusväg man ska springa på i framtiden? Om det är mest asfalt så bör man skaffa ett par skor med extra dä

Olle/Anders: Varierad träning tror jag är bäst för kroppen. Att nöta på samma muskler än nog skadligt. Obanad teräng såsom stigar med backar och rötter är varierat i sig. Styrketränar man löparmusklerna, och springer i skogen så lär man ju bli mindre skad

ejkej, eftersom du springer 5 km så tycker jag att du nog ska omvärdera din inställning till dig själv som en frisk person som lever med fetma.

Det är vi många som gör eller har gjort och det går att hantera och förändra om man vill och är beredd att ut