Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVätska? och när?
You need to log in to create posts and topics.

De gånger jag börjar få frossa handlar nog inte om vätska alls, utan att ork och energinivå gör att jag inte längre orkar hålla uppe ansträngning och puls så att tidigare svettning gör att jag fryser.

Mitt råd är att lära känna kroppens behov. Prova någon gång att gå över gränsen och se hur du reagerar.

Själv försöker jag undvika att ta med mig vatten på pass kortare än 20 km. Det är mest av bekvämlighetsskäl egentligen. Är det varmt (över 20) så tar

Det är möjligen så att kroppen klarar att fungera utan att tillföra vätska. Men att kroppen skulle kunna fortsätta prestera maximalt utan tillförsel av vätska under 3 timmars ansträngning tror jag inte ett dugg på. Om det är "ren och skär biologi" så vill

Allting beror på hur länge man springer. Om jag är ute på ett långpass försöker jag dricka var 20:e minut och stoppa någonting i munnen att tugga på var 30:e minut. Det fungerar bra för mig, även på riktigt långa träningspass eller ännu längre tävlingar.

Henrik S. Skriver väldigt bra tycker jag, för att orka så bra som möjligt, är det nog bäst att upprätthålla bästa möjliga vätskebalans. Men gör inte som jag, och min kompis gjorde när vi var barn. Det var varmt och vi var törstiga, min kompis smakade på v

Lite överdrivet att påstå att vi klarar oss utan vätska på ett lopp upp till 3 timmar. Visst kan vi överleva men frågan är hur vi mår och hur fort vi springer.

Jag tror nog eliten vet bättre och de dricker. Sen ska man givetvis försöka undvika att dricka

Läs om ett perspektiv som går forskningsresultat:

http://trailsofie.blogspot.com/search/label/V%C3%A4tska%2Fvatten

Varför länka till en bloggare som länkar till http://www.traningslara.se när man kan länka direkt?

Man skulle kunna säga att det är att gå över ån efter vatten!

Vid längre pass, över en timme så brukar jag ta en mun vatten var 15:e minut. Är det väldigt varmt även på kortare pass