Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag är ny på FunBeat, så med risk att upprepa ett diskussionsämne skulle jag vilja höra lite hur ni ser på det här med vätska/kolhydrater under träning.

Vid vilken distans väljer ni att ta med er vätska/kolhydrater? Tar ni i s f bara med er vatten eller

Jag brukar köra sportdryck på mina långpass som är över 20km. Vissa tycker att man ska träna utan för lära kroppen att använda det den har men eftersom man oftast får dryck på tävling så kan man lika gärna vänja kroppen vid dryck.

Du ska ABSOLUT INTE vän

Jag har i stort sett aldrig kolhydrater med mig på löpning. Jag är rätt dålig på att hälla i mig vätska och det är av ren lthet, men ibland tar jag med mig vätskebältet på längre pass (25 km kanske) om det är varmt. Är det riktigt varmt tar jag en rutt så

Jag har aldrig med mig kolhydrater på pass under två timmar. Kroppens energidepåer har inga problem att tillgodose energin som behövs under ett sånt pass. Förutsatt att man har ätit bra under dagen! Längre pass kan det vara bra med lite energidryck!
Jag

Hej Helena.

"Om jag t ex ska springa 20 km, ska jag då börja dricka tidigt under passet eller vänta tills man känner att det verkligen behövs?"

Nu utgår jag från mig själv, andra kan ha en annan uppfattning.
När jag tränade och sprang lite längre (21km)

Jag har väl ungefär samma åsikt som flera av ovanstående. Grovt räknat kan man säga att jag tar med mig vatten om jag ska springa längre än 20 km, och sportdryck om jag ska springa uppåt 30 km. Det kan också hända att jag tar sportdryck om jag vet med mig

Ett litet tillägg till att dricka under träning är att kroppen klarar bara av att tillgodo se sig med ca 0,5-0,8l/timme, precis som tidigare har sagt är det vettigt att börja dricka tidigt och sedan tillföra vätska kontinuerligt dvs ta hellre mindre vätsk

Jag brukar alltid ha med dricka på "långpass". Tar oftast med sportdryck men har jag ingen hemma och inte orkar köpa så blir det vatten + russin i en påse. Försöker dricka var 5:e km och då blir det runt 2 dl.

Tack!

Om jag ska summera lite vilka slutsatser jag drar av era erfarenheter:

Kolhydrater (i fast form) tar man bara vid riktiga (med mina mått mätt ;)) långdistanspass, 25-30 km och dessa tillför man kanske efter först 2 h (kolhydratförråden räcker till

Helena,

Ett tips: Ta med en gel/liknande som backup om du börjar känna dig skakis/trött. Det är ju lite olika hur mycket energi man har i kroppen och hur mycket man gör av med så med tiden lär man sig när man behöver fylla på energiförrådet och när man k