Quote from Funbeat user on 19 August 2008, 12:03I våras hörde jag på radio (inför att en radiopratare på nån av reklamkanalerna skulle springa Göteborgsvarvet + Sthlm maraton) att han uppmanades att "fettladda" istället för att kolhydratladda inför loppet.
Jag tror han skulle få i sig 1 dl olivolja per
I våras hörde jag på radio (inför att en radiopratare på nån av reklamkanalerna skulle springa Göteborgsvarvet + Sthlm maraton) att han uppmanades att "fettladda" istället för att kolhydratladda inför loppet.
Jag tror han skulle få i sig 1 dl olivolja per
Quote from Funbeat user on 19 August 2008, 12:09Jag skulle aldrig våga försöka fettladda, då skulle jag få sitta på muggen med kramp i magen istället.
Men det fungerar säkert bra för somliga, det måste ju bero på vad man vant kroppen vid.
Edit: Jag tillför inte särskilt mycket på pass under 2 timmar,
Jag skulle aldrig våga försöka fettladda, då skulle jag få sitta på muggen med kramp i magen istället.
Men det fungerar säkert bra för somliga, det måste ju bero på vad man vant kroppen vid.
Edit: Jag tillför inte särskilt mycket på pass under 2 timmar,
Quote from Funbeat user on 19 August 2008, 12:13Nu när du säger det så tror jag man skulle sluta något dygn innan loppet just för att slippa ha oljan i "systemet" när det väl var dags för maran... undrar om man kan läsa om detta nånstans???
Nu när du säger det så tror jag man skulle sluta något dygn innan loppet just för att slippa ha oljan i "systemet" när det väl var dags för maran... undrar om man kan läsa om detta nånstans???
Quote from Funbeat user on 19 August 2008, 12:28Det enda jag hittade var http://blogg.paulun.se/permalink.asp?blogContentId=143
Men det tipset tycker jag låter direkt äckligt. För det första skulle jag få akut kramp och diarré av den fettmängden och för det andra tor jag att jag skulle kräkas om jag s
Det enda jag hittade var http://blogg.paulun.se/permalink.asp?blogContentId=143
Men det tipset tycker jag låter direkt äckligt. För det första skulle jag få akut kramp och diarré av den fettmängden och för det andra tor jag att jag skulle kräkas om jag s
Quote from Funbeat user on 19 August 2008, 12:57Det finns en sådan teori om att man skulle kunna ladda med fett istället för kolhydrater, men såvitt jag vet har ingen lyckats visa att det fungerar i praktiken. Kolhydratladdning är den beprövade metoden.
När det gäller kolisar under träning/tävling så
Det finns en sådan teori om att man skulle kunna ladda med fett istället för kolhydrater, men såvitt jag vet har ingen lyckats visa att det fungerar i praktiken. Kolhydratladdning är den beprövade metoden.
När det gäller kolisar under träning/tävling så
Quote from Funbeat user on 19 August 2008, 13:07Hej AT.
Angående att fettladda.
Så här skriver Rune Larsson.
"På tävlingsdagen vaknar jag så sent det är praktiskt möjligt. Personbästat är 50 minuter innan start. Det var perfekt och jag sprang på 6:51 (Lejonbragden i Lund 1986). Till frukost äter jag
Hej AT.
Angående att fettladda.
Så här skriver Rune Larsson.
"På tävlingsdagen vaknar jag så sent det är praktiskt möjligt. Personbästat är 50 minuter innan start. Det var perfekt och jag sprang på 6:51 (Lejonbragden i Lund 1986). Till frukost äter jag
Quote from Funbeat user on 19 August 2008, 13:41Oj! snacka om "stål-mage"... undrar hur många vanliga löparmagar som skulle klara det?(#)
Oj! snacka om "stål-mage"... undrar hur många vanliga löparmagar som skulle klara det?(#)
Quote from Funbeat user on 19 August 2008, 13:52Vill du springa så fort som möjligt (alternativt så lätt som möjligt på en viss hastighet) på ditt träningslångpass så ska du dricka sportdryck el motsv.
För mej är det dock ointressant. Jag är ute efter bästa möjliga tränings-EFFEKT.
Vissa forskare menar
Vill du springa så fort som möjligt (alternativt så lätt som möjligt på en viss hastighet) på ditt träningslångpass så ska du dricka sportdryck el motsv.
För mej är det dock ointressant. Jag är ute efter bästa möjliga tränings-EFFEKT.
Vissa forskare menar
Quote from Funbeat user on 19 August 2008, 14:09"Kolhydrater (i fast form) tar man bara vid riktiga (med mina mått mätt Smiley) långdistanspass, 25-30 km och dessa tillför man kanske efter först 2 h (kolhydratförråden räcker tills dess).
"Det stämmer nog att kolhydraterna räcker ca 2h om man inte sla
"Kolhydrater (i fast form) tar man bara vid riktiga (med mina mått mätt Smiley) långdistanspass, 25-30 km och dessa tillför man kanske efter först 2 h (kolhydratförråden räcker tills dess).
"
Det stämmer nog att kolhydraterna räcker ca 2h om man inte sla
Quote from Funbeat user on 19 August 2008, 14:11Om Rune Larssons ätande och laddning: I någon Runnersartikel har jag läst att han också tycker att blodpudding är utmärkt att ladda med. Om jag inte missminner mig så uttryckte han samtidigt att han inte behövde någon speciell laddning inför "så korta lop
Om Rune Larssons ätande och laddning: I någon Runnersartikel har jag läst att han också tycker att blodpudding är utmärkt att ladda med. Om jag inte missminner mig så uttryckte han samtidigt att han inte behövde någon speciell laddning inför "så korta lop