Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVätskebälte?!
You need to log in to create posts and topics.

Jag dricker medan jag springer, det fungerar bra för mig. Men jag säger som Maria, jag har bara vätskebälte under längre pass, minst uppemot 20 km.

Ja, om man ska springa över 1,5 timmar ungefär börjar jag fundera på att ta med vätskebälte. Det är trots allt ett drygt kilo till att släpa på... Om man dricker ordentligt tidigare på dan (flera timmar innan) så klarar man sig långt! Sen är det lite indi

Bor man dessutom i stan eller i alla fall springer i bebodda trakter så kan man ta med en peng istället - betydligt lättare att släpa på. 🙂

Sant. Bor man i urskogen däremot, där man ser fler renar än människor är vätskebälte tummen upp. Fast på vintern kan man ju alltid äta snö, se då bara upp för den gula snön.

Jag använder Perfekta vid lopp, men på långpassen så har jag vätskerygga på 2 liter. Mitt 8-flaskorsbälte räcker inte riktigt till på långpassen och ryggan ger mindre skavsår (otroligt nog).

vätskebälten av olika slag är det absolut vanligaste och jag tycker precis som många här att dom fungerar bra. Har dock funderat på vätskeryggsäck då dom också borde sitta bra men kanske väger för mycket? vet inte?

Vill dock tillägga att man bör ta med s

Jag använder 5-flaskors Perfektabälte när jag springer på asfalt. Oftast med bara 3 flaskor på ryggen. Mest bekvämt så och då kan jag sätta Liquids i de 2 andra.
För övriga pass så är det vätskesystem modell CamelBak på 2 liter som gäller. Salomon har ext

Jag har ett perfekta med fem fasta flaskplatser & blixtlåsficka fram. Tyckte inte kardborren höll det på plats helt säkert så jag har ett resårband jag använder som extra säkring som håller ner karborrebandet även om jag ahr hårda grejer i blixtlåsfickan.

I tidigare inlägg säger en del att man inte behöver ta med vätska på träningspass kortare än 20km. Det kanske kan passa för er, men att rekommedera det till andra är inte så smart. Under ett träningspass bör man dricka ungefär var 20:e minut, oavsett ifal

Fast att dricka var 10-20 minut under träningspass gäller väl för pass som varar länge, dvs 2-3 timmar eller mer, alternativt för att vänja kroppen att ta upp vätska för just långa pass på tre timmar eller mer? För kortare träningspass kan man dricka inna