Quote from Funbeat user on 27 May 2008, 12:35Jag måste gå mot strömmen och säga att jag håller en ½ l petflaska i varje hand under mina träningspass. Har provat många olika varianter men inte hittat någon som jag tycker funkar, antingen blir det för lite vätska eller så blir det för otympligt. Har d
Jag måste gå mot strömmen och säga att jag håller en ½ l petflaska i varje hand under mina träningspass. Har provat många olika varianter men inte hittat någon som jag tycker funkar, antingen blir det för lite vätska eller så blir det för otympligt. Har d
Quote from Funbeat user on 27 May 2008, 12:46Brukar köra med vätskebälte men det är ganska oskönt och ger mig skavsår.
Rygga med vätskelunga tycker jag funkar bra också, men kan bli varmt.
Brukar köra med vätskebälte men det är ganska oskönt och ger mig skavsår.
Rygga med vätskelunga tycker jag funkar bra också, men kan bli varmt.
Quote from Funbeat user on 27 May 2008, 13:03Jag har både Camelbak och Perfekta.
På lååånga pass tycker jag ryggsäck är att föredra, eftersom man får med sig mer vatten och kan packa med telefon, plånbok, föda, etc. Nackdelen är att man har ingen koll på hur mycket vatten man druckit (innan det
Jag har både Camelbak och Perfekta.
På lååånga pass tycker jag ryggsäck är att föredra, eftersom man får med sig mer vatten och kan packa med telefon, plånbok, föda, etc. Nackdelen är att man har ingen koll på hur mycket vatten man druckit (innan det
Quote from Funbeat user on 27 May 2008, 13:21Man måste inte ha med sig vätska alls, men man presterar klart mycket bättre om man håller en jämn vätskebalans under hela passet. Det är smart att dricka lite var 20e minut. Nånstans 0,5 - 1 liter / timme brukar ju vara lagom, beroende på hur stor
Man måste inte ha med sig vätska alls, men man presterar klart mycket bättre om man håller en jämn vätskebalans under hela passet. Det är smart att dricka lite var 20e minut. Nånstans 0,5 - 1 liter / timme brukar ju vara lagom, beroende på hur stor
Quote from Camilla Höög on 27 May 2008, 13:43Om man inte också dricker under kortare pass så tar det längre tid att vätska upp sig efteråt och att man bör se till att ha tillräckliga vätskenivåer innan passet. Lika bra att dricka under alla pass och det gör också att man tränas till att bära extra v
Om man inte också dricker under kortare pass så tar det längre tid att vätska upp sig efteråt och att man bör se till att ha tillräckliga vätskenivåer innan passet. Lika bra att dricka under alla pass och det gör också att man tränas till att bära extra v
Quote from Funbeat user on 27 May 2008, 13:48Vätska bör tillsättas även under kortare träningspass, inte bara längre pass bortåt tre timmar eller liknande.
En vältränad kropp består av 2/3 vatten. Man tillför kroppen vätska genom mat och dryck och förlorar vätska när man svettas, vid utandning, av
Vätska bör tillsättas även under kortare träningspass, inte bara längre pass bortåt tre timmar eller liknande.
En vältränad kropp består av 2/3 vatten. Man tillför kroppen vätska genom mat och dryck och förlorar vätska när man svettas, vid utandning, av
Quote from Funbeat user on 27 May 2008, 13:57Fast om man bara dricker vatten hela tiden kan man sabotera för sig själv också genom att man späder ut saltet i kroppen.
Och vid för låg salthalt rubbas elektrolytbalansen, och ett av sätten för kroppen att återställa den balansen är att göra sig av me
Fast om man bara dricker vatten hela tiden kan man sabotera för sig själv också genom att man späder ut saltet i kroppen.
Och vid för låg salthalt rubbas elektrolytbalansen, och ett av sätten för kroppen att återställa den balansen är att göra sig av me
Quote from Funbeat user on 27 May 2008, 14:37Calle: Jag håller flaskan som den är. ½l flaskan passar klockrent i min hand, två st på lång pass och jag dricker växelvis. Ja, jag tycker att jag har bättre koll och dricker oftare, var 5 min om det är varmt. Sprang LU50k med en flaska i handen under hel
Calle: Jag håller flaskan som den är. ½l flaskan passar klockrent i min hand, två st på lång pass och jag dricker växelvis. Ja, jag tycker att jag har bättre koll och dricker oftare, var 5 min om det är varmt. Sprang LU50k med en flaska i handen under hel
Quote from Funbeat user on 27 May 2008, 15:10Tack Jan-Erik. Jag ska prova vid nästa löppass.
Tack Jan-Erik. Jag ska prova vid nästa löppass.
Quote from Funbeat user on 27 May 2008, 15:16Jag har tänkt göra så på SM - ta med en liten flaska för att ha egen dricka i början och slippa trängas vid första vätskekontrollen (har hört att det tydligen är väldigt trångt där).
Jag har tänkt göra så på SM - ta med en liten flaska för att ha egen dricka i början och slippa trängas vid första vätskekontrollen (har hört att det tydligen är väldigt trångt där).