Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVätskeintag vid träning
You need to log in to create posts and topics.

"" Peter P:folk har svårt att skilja på anekdoter/egen erfarenhet och vetenskapliga rön som gäller stora populationer.

I de aller fleste vitenskaplige studier er det nok rett. Men ingen studie får overbevist meg, om at det vil være bedre for meg å vente

Fredrik: Det inte "väldigt kontroversiella råd", eftersom det verkar vara dessa råd som forskningen av i dag kommit fram till.

Det kontroversiella är väl att vissa av oss problematiserar några av dessa allmänna råd, eftersom vi inte tycker att de stämme

Och där tror jag att vi var inne på som fan läser bibeln. Råd nummer två är att använda en våg för att göra en plan för hur man ska dricka. Att man ska dricka när man är törstig utesluter inte helt att man inte ska dricka om man inte är det. Men man ska a

Fredrik: Det bringade ju klarhet i debatten 😉

Men kom ihåg att inte dricka så mycket att vågen visar samma vikt direkt efter passet - då är du övervätskad. I min tankevärld blir rådet att använda en våg för att göra en tabell på hur mycket vätska man sk

Och det är väl det han tar upp i råd nummer 3, att man ska lyssna till kroppen och inte blint följa sitt schema ;).

Nu kan jag inte påstå att jag är kört så många väldigt långa distanser och jag har inte tävlat på någon nivå så jag känt något behov av at

Vid varje tillfälle är vätskebehovet något annorlunda är vid andra tillfällen. Om man då dricker efter något bestämt schema (mängden x efter 5, 10, 15... minuter), så kan man inte veta exakt vilken mängd som behövs, för att hålla salthalten i blodet på op

Just den logiken vet jag inte om jag tycker är så briljant. Vi har t.ex inte väldigt många kraftigt överviktiga för att kroppens signaler fungerar optimalt i alla lägen. Eller rökare, eller knarkare, eller folk som hoppar framför tåg.

I så fall tror jag

Hej.

"Vid varje tillfälle är vätskebehovet något annorlunda är vid andra tillfällen. Om man då dricker efter något bestämt schema (mängden x efter 5, 10, 15... minuter), så kan man inte veta exakt vilken mängd som behövs, för att hålla salthalten i blode

"Jag är helt övertygad om att "stenålders Xsson" överhuvudtaget inte tränade ett enda intervallpass, sprang maraton eller cyklade 40 mil, bara för att det var kul/träna/tävla."

Har du sett bushmän på utmattningsjakt, när de följer en antilop i timmar o d

Det finns ju inga bushmän här i sverige, men det finns några kvar i bl.a Afrika.
Sök lite på "persistence hunt running down antilop", så hittar man lite olika klipp.