Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVätskeintag vid träning
You need to log in to create posts and topics.

Jacob: Har du testat hur törstig du själv blir om du t.ex springer en mara i maxfart?

Personligen blir jag inte ett sällan törstig under hård ansträngning trots att jag svettas som bara den. Under en relativt varm mara så missade jag att få i mig vätska

Mackan, om du drack sportdryck kan det ju lika gärna vara att du missade några klunkar kolydratlösning som påverkade dig, eller hur?

Med tanke på hur lite energi det är i sportdrycken så tror jag inte det var det. På en annan varm mara så stannade jag till och drack just vatten vid 35 km och fick fart igen. Var på väg att tappa fart i det läget, solen stekte som bara den och jag tvinga

David -> Det beror på vilket paradigskifte du syftar på. Att man ska dricka efter törst har ett antal forskare försökt få ut sen slutet på 90-talet. Dock har pepsi cola sponsrade studier från Gatorade institute haft ett väldigt stort inflytande inom detta

Jag tror inte att så många Cyklister sitter och funderar på vad någon forskningsrapport av X tusen rapporter säger utan de testar vad som fungerar.

Alla Cyklister råkar ut för Hammaren och då gäller det att räkna ut varför.

Naturvetenskaplig forskning tar sällan notis om människors upplevelser av olika fenomen. Även inom den humanistiska forskningen är denna inriktning (fenomenologin) ofta ifrågasatt. Detta på grund av ett konservativt sätt att se på sanningsbegreppet.

Jag

Jacob: Nej, jag har inte mätt mina plasmanivåer. Däremot är det lite intressant när det ibland tar 5-6 timmar innan jag kan kissa igen trots att jag (efter lopp) blir törstig och bälgar i mig vätska.

I den studie du nämnde så sprang dom ju inte direkt sn

På tal om forskning och egna erfarenheter, kolla in denna föreläsning av Rune:
http://www.ur.se/play/157952

Bloody Hell ... (#)

David -> Där håller jag med dig helt och hållet. Det är också därför man inte har hittat någon uthållighetsidrottare i världseliten som kommit i mål utan att ha minskat i kroppsvikt pga mindre vätskemängder i kroppen.

Det är mer eller mindre standard at